תעשיית הקוסמטיקה בעידן השיווק – איך להפריד בין מה רוצים למה צריכים?

ריבוי הטיפולים והתכשירים בשילוב תעשיית הפרסום והשיווק, המהווה חלק לא מבוטל ממנוע הצמיחה ומערך המכירות של תחום הקוסמטיקה, יכולים לבלבל רבים מאתנו – בתוך עושר של אפשרויות שונות, איך מבדילים בין תכשירים וטיפולים שהכרחיים לנו, לבין אלה שאפילו אינם מומלצים עבורנו?

בדומה לאינספור תחומים אסתטיים אחרים, גם תחום הטיפולים והתכשירים הקוסמטיים הפך בעשורים האחרונים לתעשייה ענפה ומשגשגת, הרבה בזכות התקציבים הגדולים שהיא מקדישה לקידום ופרסום מוצריה. החל מקרמים המבטיחים ליצור לנו עור פנים מושלם ועד תכשירים לטיפול באקנה – ניתן למצוא כיום אינסוף תכשירים שונים וחברות המייצרות אותם עבור כל בעיה הקשורה לטיפוח העור, השיער, הציפורניים או מראה הגוף ככלל. לכן אין זה מפתיע לראות שיש גידול משמעותי גם בכמות המוסדות המספקים טיפולים קוסמטיים שונים – טיפולים הנערכים על ידי קוסמטיקאיות מקצועיות, מכוני קוסמטיקה, רפואה פלסטית וכד'.

אז כיצד בוחרים? איך נבחין מה מהמבחר הרחב רלבנטי עבורנו ואילו תכשירים אנחנו באמת צריכים?

מהן הבעיות הקוסמטיות הספציפיות מהן אנו סובלים?

הצעד הראשון שעלינו לעשות בבואנו להבחין ולהבין אילו טיפולים ומוצרים אכן רלבנטיים עבורנו, הוא להתעלם לרגע מכל אותם פרסומות ולהגדיר לעצמנו במפורש – מהי הבעיה הקוסמטית ממנה אנו סובלים ועד כמה היא חמורה? אחרי שענינו על שאלה זו, נקפיד לערוך "מחקר מקדים" אשר יתמקד אך ורק בתחום הטיפולים והתכשירים הייעודיים לבעיה אותה הגדרנו.

לדוגמה – נניח ואנו סובלים מבעיה של אקנה (המכונים "פצעי בגרות", אך מופיעים גם אצל נשים וגברים מבוגרים), את המחקר המקדים שלנו נערוך עבור טיפולים ותכשירים המיועדים ספציפית עבור טיפול באקנה, כאשר החיפוש צריך לכלול גם ביטויים קשורים דוגמת – "טיפול ייחודי באקנה", "תכשירים לטיפול באקנה" וכד'. וכאן כדאי להימנע ממדרון שיווקי חלקלק – כאשר נתחיל לחפש טיפול ייחודי לאקנה, סביר להניח שמהר מאוד ניחשף למסרים שיווקיים ופרסומות אודות תכשירים המיועדים לבעיות קרובות אמנם, אך שונות מהבעיה הספציפית ממנה אנו סובלים.

זה יקרה גם כאשר נחפש באינטרנט וגם כאשר נכנס לחנות פארם גדולה המתמחה בתכשירים קוסמטיים. חנויות אלו, כמו מרבית החנויות הגדולות, בנויות ומעוצבות בצורה אשר גורמת לנו "לנדוד" ולהתעניין במוצרים רבים, חלקם מאוד שונים מהמוצרים עבורם הגענו לחנות מלכתחילה. עלינו להישאר מרוכזים ולא לנדוד מהמדף אשר מכיל תכשירים ייעודיים עבור הבעיה שלנו. לאחר שהגדרנו במפורש את הבעיה אותה אנו מעוניינים לפתור והצלחנו להישאר ממוקדם על מציאת פתרון עבורה, בעזרת אותו מחקר כללי שאנו עושים באינטרנט או בחנויות עצמן, נוכל לקבל כלים להכרת התכשירים העיקריים השונים המוצעים עבור טיפול בבעיה זו והטיפולים הקוסמטיים המתמקדים בה ספציפית.

מתחילים מהמוצרים והטיפולים העיקריים בתחום

לאחר הגדרת הבעיה, עריכת סקר מקדים וקבלת תמונה כללית אודות האפשרויות העומדות בפנינו, כדאי להתחיל מתכשירים או טיפולים הנחשבים לבסיסיים והעיקריים באותו תחום.

נשאר עם הדוגמה של טיפול באקנה – קיימים מספר תכשירים עיקריים לטיפול ייחודי באקנה, כאשר אותו מחקר מקדים יגלה לנו במהרה כי אותם תכשירים ייעודיים עולים שוב ושוב בכל חיפוש ובכל חנות בה נבדוק. בנקודה זו עלינו להחליט האם ברצוננו לנסות ולהתחיל טיפול בתכשיר זה או אחר על דעת עצמנו, או אם ברצוננו להתייעץ עם איש מקצוע. קוסמטיקאית מקצועית או רופא עור יכולים להיות אנשי מקצוע רלבנטיים במקרה של טיפול באקנה, למשל, והם יכולים לייעץ לנו עם מה כדאי להתחיל, בהתאם למצבנו הספציפי ולמאפיינים של עור הפנים שלנו.

זה בהחלט יכול להיות השלב האחרון בבחירה מבין אינספור הטיפולים והתכשירים השונים ביניהם אנו מתלבטים. בסופו של דבר, נצטרך להתחיל עם משהו, ולאחר שעשינו את כל התהליך הזה, נוכל להתחיל במוצר או טיפול ספציפי, ולהיות שקטים כי עשינו את הבחירה הנכונה. עכשיו, נצטרך כמובן להיות עם האצבע על הדופק ולעקוב באופן מודע אחר המצב ורמת האפקטיביות של אותו טיפול או תכשיר. בהתאם להתקדמות ותוך כדי המשך התייעצות עם הרופא או הקוסמטיקאית עימם התייעצנו בהתחלה, נתאים את המשך הטיפול (בין אם המשך שימוש באותו מוצר או טיפול ובין אם החלפה, שינוי במינונים וכו').

לברור את הביקוש הספציפי שלנו, מתוך ההיצע הרחב

כמו תחומים רבים אחרים, גם תחום הקוסמטיקה על מגוון התכשירים והטיפולים שהוא מציע, יכול לבלבל אותנו מאוד. אם נתייחס לצרכים שלנו ברצינות ונהיה מוכנים לחשוב ולנתח את הנושא בצורה רציונאלית ומסודרת, אין סיבה שלא נצליח לברור את התכשירים והטיפולים המתאימים ביותר עבורנו, וכך לטפל ביעילות בבעיות הקוסמטיות שבאמת מציקות לנו.