ניהול תזרים המזומנים בעסק חדש – האם מומלץ לעשות זאת בעצמך?

אחד הדברים החשובים ביותר שעל כל בעל עסק חדש וקטן לעשות הוא להחליט אילו תהליכים ניתן לעשות לבד ואילו מצריכים את שירותיו של בעל מקצוע. ניהול תזרים המזומנים הוא אחד הנושאים שלגביהם הדעות חלוקות. אז מהו בעצם תזרים מזומנים, מה כולל ניהול נכון ומחושב שלו והאם יש מקום לעבוד עם איש מקצוע המתמחה בתחום זה?

יש תחומים רבים בהם מקובל לשכור את שירותיו של מומחה חיצוני, לדוגמה, רובם המכריע של בעלי עסקים חדשים יסכימו כי עדיף להיעזר בשירותיו של רואה חשבון, או יועץ מס המתמחה בליווי עסקים קטנים, כדי לנהל את ספרי החשבונות, תשלומי המיסים והאגרות השונות של העסק. באופן דומה, עולה פעמים רבות בקרב בעלי עסקים קטנים וחדשים השאלה – האם כדאי לנסות ולנהל את תזרים המזומנים של העסק לבד, או שמא גם זה תחום בו עדיף לעבוד עם אנשי מקצוע המתמחים בנושא?

מהותו וחשיבותו של ניהול תזרים מזומנים נכון

מדובר למעשה בסך התנועות הכספיות של העסק – הכסף הנכנס (למשל כתקבולים מלקוחות) והכסף היוצא (למשל תשלומים לספקים), כאשר במסגרת ניהול חכם של תזרים מזומנים מתייחסים לא רק לסכום המתקבל או יוצא בכל תנועה בחשבון, אלא גם לתאריך המדויק. כך נבנית תמונה ברורה ומדויקת למשך חודשים קדימה בנוגע למצבה הכספי של החברה, וניתן להיערך בהתאם על מנת שלא להגיע למצב בו חשבון העסק מתרוקן (גם לא כמצב זמני). לכן חשוב שכל מייסד עסק חדש יכיר לעומק את מונח זה ואת החשיבות שלו.

מעבר לתמונה כללית אודות מצבו הנוכחי והצפוי של העסק, תזרים מזומנים המנוהל בצורה טובה מאפשר להתכונן למכשולים פיננסיים צפויים, מהסוג עימו מתמודד כל עסק, במיוחד עסק חדש וקטן. בנוסף לכל אלה, בא ניהול התזרים להבטיח כי העסק תמיד יוכל לשלם את התחייבויותיו השוטפות, ובמקביל יישאר לו מספיק מזומן על מנת להמשיך בפעילות השוטפת, להרחיבה ולצמוח.

עבודה עם יועץ פיננסי לבניית תזרים מזומנים מוקפד כבר בתחילת חיי העסק

בעוד רבים מבינים את מהותו וחשיבותו של ניהול כספים נכון, בפועל – בעלי עסקים חדשים רבים נוטים להזניח או לא להקפיד עליו כראוי – חודשיו הראשונים של עסק בהקמה הם עמוסים, לחוצים ומלאים בעשייה ובהתרחשויות. לכן זה אך טבעי כי בעליו או מנהלו של עסק חדש לא יצליח להקדיש את תשומת הלב המספיקה והראויה לכל נושא ונושא. כך קורה שבעלי עסקים חדשים רבים גוררים ניהול לקוי של תזרים המזומנים במשך חודשים רבים, עד שהעסק מתחיל להיתקל בבעיות. אז כבר נדרשת עבודה של בקרה וניסיון לצמצם את הנזקים שנוצרו, ובנייה מוקפדת יותר לעתיד.

במקום להגיע למצב זה, במסגרת ניהול החשבונות של העסק, מומלץ ביותר לא להזניח את הנושא  כבר בחודשי ההקמה. מכיוון שמדובר בנושא מרכזי וחשוב כל כך בניהולו הפיננסי של העסק, מומלץ לעבוד עם יועץ פיננסי המתמחה בבנייה וניהול תזרים מזומנים לעסקים קטנים. עבודה עם בעל מקצוע טוב מתחום זה בחודשים הראשונים לחייו של העסק תעניק לנו את סיכויי ההצלחה הטובים ביותר. כאמור, כמה שנבנה תזרים טוב ומדויק בשלב מוקדם יותר, כך יהיה לנו קל יותר לנהל ולנווט את העסק בחודשיו הראשונים, וגם נקטין כמעט לאפס את הסיכוי להיקלע למצבים בלתי רצויים ומזיקים לעסק, דוגמת מצב בו נותרנו בלי יכולת לשלם לספק במועד בו התחייבנו  ואנו נאלצים ליטול הלוואה קצרת טווח ובריבית גבוהה על מנת "לסתום את החור".

ומה בנוגע לאפשרויות אחרות, כמו ניהולו באופן עצמאי לחלוטין ?

כמובן שזה אפשרי, אך באותה מידה יכול בעל עסק קטן וחדש לעשות הרבה דברים בעצמו. החוכמה היא להתמקד בדברים בהם אתה, כבעל או מנהל העסק, מתמחה בהם, ולתת לאנשי מקצוע לעשות את החלקים בהם הם מתמחים.

קיימות תוכנות שונות לניהול תזרים מזומנים, והשימוש בהם יכול להיות אפקטיבי. אך קיימות שתי סיבות עיקריות לכך שאנו ממליצים לעבוד עם איש מקצוע על בניית מערכת – הראשונה היא כי יועץ פיננסי המתמחה בתחום זה יוכל לבצע התאמות מדויקות הנדרשות ספציפית לעסק שלך (לכל עסק מגוון מאפיינים וניואנסים שונים אשר משפיעים עליו ועל הניהול הפיננסי הכללי), התאמות אשר תוכנת המחשב לא תחשוב עליהן בעצמה. הסיבה השנייה היא זמן – במקום ללמוד תוכנה חדשה או להתלבט ארוכות על הדרך הטובה ביותר לבנות ולנהל את התזרים, תוכל להשאיר זאת לבעל המקצוע ולהתמקד באותו זמן בצדדים אחרים של העסק, צדדים בהם תשומת הלב שלך נדרשת יותר.