היכולת לנאום ולשכנע – יתרון כלכלי לכל דבר ועניין

מדוע מדובר ביתרון גדול כל כך וכיצד ניתן לאמץ יכולת חשובה זו, או לשפר את יכולת הדיבור והנאום הקיימת?

יכולתם של אנשי עסקים, מנהלים בארגונים, יזמים ושחקנים נוספים בעולם העסקים, לנאום בצורה כריזמטית ולשכנע אחרים במסרים שהם מעבירים, היא הרבה יותר מסתם עוד יכולת  מעניינת. בפועל מדובר ביתרון כלכלי אמיתי, שניתן לרתום לעשיית רווחים ולהצלחה עסקית אמיתית. אין כאן הפרזה – יותר ויותר מנהלים ואנשי עסקים מבינים את הכוח הטמון בשכנוע וסחיפת קהל המאזינים שלך, בין אם מדובר בפוליטיקאי אשר עומד על הבמה ומלהיב את ההמונים ובין אם במנהל או יזם אשר עושה זאת במסגרת הרצאות מרתקות למנהלים בחברה מסחרית מסוימת.

יתרונות השכנוע: להתקדם בארגון ולקדם את הארגון

קל להבין מדוע היכולת לשכנע ולסחוף אנשים אחרים ברעיונות ובהתלהבות שלך היא יכולת חשובה ובעלת ערך פוטנציאלי רב בעולם העסקים. כל מי שפועל או פעל בעבר בדרגים ניהוליים שונים בתוך העולם העסקי (כמו גם בארגונים ציבוריים ואף בארגונים ללא מטרות רווח), יודע עד כמה יחסים בינאישיים הם חשובים, וכמה קריטיים הם שיתופי פעולה עם גורמים אחרים בארגון ומחוץ לו להצלחת ההוצאה לפועל של המדיניות שאתה רואה כנכונה. מנהלים ויזמים בעלי יכולת נאום ושכנוע טובה מגדילים את סיכוייהם להניע אחרים בסביבתם לשיתוף פעולה ולאימוץ הנתיב שהם מגדירים.

בעבר הייתה נטיה לייחס את יכולות הנאום והשכנוע לתחום השיווק בלבד. ההערכה הייתה שיכולות ריאליות מסוימות, לדוגמא יכולת ניתוח אנליטי, יכולת עיבוד נתונים רבים במקביל וכו' הן יכולות חשובות ומרכזיות יותר בעולם העסקי, וכי יכולות שכנוע ודומיהן, לעומת יכולות מקצועיות, שליטה בכלי העבודה ובקיאות בידע תאורטי, הן בעלות ערך נמוך יחסית בעולם העסקי ובתרבות הארגונית ומשתייכות כאמור לעולם השיווק והפרסום.

בשנים האחרונות התפיסה הזו משתנה משמעותית בקרב רבים מהבכירים. כיום גדלה ההבנה כי יכולות אלו חשובות עבור הצלחתו הכלכלית של העסק לא פחות מאשר יכולות אחרות – היכולת לשלהב ולרתום עובדים, לקוחות ומנהלים אחרים גם יחד לחזון העסקי שלך ולדרך הרצויה להגיע אליו בעיניך, היא יכולת חשובה מאין כמוה. המסוגלות לעורר מוטיבציה והשראה באמצעות מילים היא קריטית בשני מישורים עיקריים – במישור ההצלחה האישית מדובר בכלי חשוב מאין כמוהו להתקדמות. כל עובד זוטר או מנהל צעיר אשר רוצים לטפס במעלה סולם הדרגות המקצועי בחברה, זקוקים בין היתר גם ליכולת לשכנע אחרים ולסחוף אותם, הן עובדים מתחתיהם והן מנהלים מעליהם, אשר מחזיקים בכוח לקדם אותם. גם במישור השני, שהוא הצלחת הארגון, היכולת לשכנע ולשלהב היא מרכזית – בכלים אלה תלוי במידה רבה הסיכוי של אותו ארגון לשכנע גורמים חיצוניים לו לשתף עימו פעולה, תלוי במידה רבה בכלים אלה. בין אם מדובר בלקוחות חדשים וותיקים או גורמים רשמיים שונים בעלי השפעה, כמו רגולטורים, פוליטיקאים רלוונטיים, משקיעים, מוסדות ממשלתיים וכו'.

כיצד נשפר את היכולת שלנו לנאום ולשכנע?

לאחר שמבינים את היתרונות המובהקים בהעברת מסרים ברורים ומניעים לפעולה, נותרת שאלה אחת – איך אוכל לשפר את יכולות הנאום והשכנוע שלי, ושל שאר המנהלים והיזמים בחברה שלי, כך שתאפשר את השגת המטרות ומימוש החזון שלנו?

החדשות הטובות הן שבהחלט אפשר לעבוד על שיפור יכולות אלו. דרך אחת היא ללמוד מאנשי מקצוע – מומחים רבים באומנויות הדיבור והשכנוע מעבירים סדנאות והרצאות ממוקדות, החל מסדנה נרחבת לכלל עובדי החברה ועד להרצאות מרתקות למנהלים מדרג מסוים בלבד. בהרצאות אלו מועברות נקודות מרכזיות הנוגעות ליכולות המדוברות, כמו גם הסברים מפורטים יותר בנוגע לדרכים בהן ניתן להשתמש באותן יכולות על מנת להשיג יעדים קונקרטיים יותר. דרך נוספת היא לעבוד על זה בעצמנו באמצעות תרגילים שונים. לדוגמה, תרגולים של נאומים והרצאות בפני חברינו לעבודה (או אפילו בני משפחתנו), אשר כוללים קבלת פידבקים מפורטים וניסיונות חוזרים לשפר ולתקן את מה שטעון שיפור, או צפייה ביקורתית בנאומיהם של נואמים גדולים ומוכשרים במיוחד, תוך ניסיון שיטתי לנתח וללמוד מאותם נאומים וכד'.

תרגול ותשומת לב לצורת ההתבטאות שלכם ואימוץ גינונים של מי שאתם תופסים כנואמים מחוננים או משלהבי קהל סוחפים, תסייע לכם בהטמעת הכישורים הנדרשים לכך בעצמכם.