היטלי פיתוח – היטל שצ"פ, היטל שטח ציבורי פתוח

כמה באמת עולה פיתוח הנכס שברשותכם?

קבלנים רבים מקבלים הזדמנות להוציא לפועל מיזמי בנייה רבים ברחבי הארץ, במיוחד בגלל פרויקטים של התחדשות עירונית המכונה תמ"א 38 בפי העם, או בגלל המאמץ הממשלתי לפתור את המשבר בדיור. האינטרס של המדינה הוא לא רק פתרונות הדיור החדשים והשיפוצים שאמורים לפתור את ההיערכות לקראת רעידות אדמה והקטנת הנזק בחיי אדם וברכוש. המדינה מרוויחה מיסוי נדלן על כל פרויקט כזה. אולם מתברר שבכל פעילות כזאת בבנייה חדשה או קיימת, בעל הנכס או הקבלן מחויבים בהיטל פיתוח מסוג חדש הנקרא היטל שצ"פ – שטח ציבורי פתוח.

היטלי פיתוח למיניהם

כל הרשויות המקומיות רוצות להרוויח מכל נכס נדל"ני שלכם ולכן מוטל מיסוי נדל"ן ברמה כלשהי מלבד ארנונה. כל פיתוח שתעשו ותבקשו לו היתר ידרוש מכם תשלום היטל פיתוח או אגרת פיתוח. הקמת תשתית ניקוז לביוב על ידי הרשות תדרוש אגרות תיעול, סלילת כביש או מדרכה גם כן על ידי הרשות תדרוש אגרות פיתוח והיטלי פיתוח שונים. זהו תפקידה וכך היא מממנת את העבודות האלה.

היטל שצ"פ המוטל על קבלנים

לא כל הרשויות עושות זאת אבל חלקן כבר מנצל את תנופת הבנייה כדי הרוויח מכך שהתושבים ירוויחו מהפיתוח הסביבתי שקבלנים ובעלי נכסים מחויבים לו לפי חוק. אם מוכחת זיקה בין בעל הנכס לבין התועלת שצומחת לו מהפיתוח, בעיקר בשכונות חדשות, מדובר בהיטל פיתוח בגלל שירות שמספקת הרשות המקומית לתושב. כך משתתפים הדיירים בחלק היחסי בהיטלי פיתוח אלה. הביקורת המוטלת על הרשויות המקומיות בשל ההיטלים נתקלת לעתים גם בסירוב של התושבים לשלם כשאינם נהנים כלל מפיתוח השצ"פ שיוזמת הרשות המקומית.

חישוב הפחתת היטלי פיתוח

כאמור, מכיוון שהיטל פיתוח כלשהו מוטל בשל הזיקה הברורה והישירה בין התושב לבין השירותים שמספקת לו הרשות, מדובר בנטל הוכחה אפשרי בהחלט על מנת לדרוש הפחתת היטל הפיתוח שלכם. מכיוון שלא תמיד כל שטח ציבורי משרת רק את הדיירים, יש מקום לערער על כך בבית המשפט.

בדקו אם גם אצלכם אפשר לערער על היטל שצ"פ – וצרו קשר בטלפון 03-6954100
או באימייל הבא: info@be-law.co.il