השוואת מחירים? כך תעשו זאת נכון

השוואת מחירים – כך תעשו זאת נכון

כמעט כולנו משתמשים בהם באופן קבוע, מה שמעיד על הביטחון הרב שאנו נותנים בהם, אך האם מאחורי הקלעים פועלים באתרי השוואת המחירים כוחות שלא תמיד אנחנו מודעים אליהם? איך באמת עובדים האתרים האלה? ואיך כדאי להשתמש בהם?

יובל בנר

לפעמים זו טיסה או טיול שאתם מתכננים, לפעמים זו טלוויזיה חדשה לסלון, ולעתים זו פוליסת ביטוח – מדי פעם עולה לנו הצורך לרכוש מוצר כלשהו. במקרים אלה, הריטואל בדרך כלל קבוע: מריצים בדיקה במנוע החיפוש החביב עליכם ולומדים קצת את השוק לפני ביצוע הרכישה.

ישנם אתרי השוואת מחירים מגוונים המציעים מוצרים שונים, החל ממוצרי צריכה יומיומיים (כמו אתרי השוואת מוצרי סופר מרקט) ועד אתרי השוואת מחירי ביטוח. אולם מסתבר כי בחלק מהאתרים מופעלות מניפולציות שמטרתן לוודא כי בסופו של דבר תשלמו את המחיר הטוב לסוחר ולעסק ולאו דווקא את המחיר הזול ביותר בשוק. כדי שתוכלו לנווט בג'ונגל הדיגיטלי בצורה מושכלת ואפקטיבית יותר, הנה כמה דברים שכדאי לדעת:

כמה מילים על האתר

לפני שנגיע לתהליך הרכישה עצמו, חשוב להבין מה מתרחש מאחורי הקלעים של אתרים מסוג זה. משיטוט קצר באתרי השוואת מחירים, תוכלו לראות כי בכל האתרים הגדולים מככבים אותם מותגים, עם אותם מוצרים, במחירים דומים. הסיבה לכך היא כי כמו בכל שוק, החברות החזקות והגדולות גוברות על הסוחרים הקטנים. על-מנת להציב עסק מסוים בראש רשימת חיפוש, יש לשלם לא מעט כסף. בנוסף, העסק משלם לאתר עבור כל הקלקה על מוצר שלו, גם אם לא התבצעה קניה כלל. כשמחברים את שני אלה נוצרת מערכת יקרה הפולטת מתוכה את העסקים החלשים יותר, ללא קשר ישיר למחירים אותם הם יכולים להציע.

כמובן, הצד השני של התשלום עבור קליק, הוא מלחמה בין בתי עסק שונים. אם כל קליק עולה כסף לבעל העסק, אז למה לא להקליק אלפי פעמים על מוצרי העסק המתחרה ובכך למוטט אותו כלכלית? כנגד פעולות אלה קיימים אתרים שמזהים חריגות מעין אלה ומחזירים את התשלום לבית העסק.

איך הפרסומות מגיעות אלי?

בוודאי נתקלתם בסיטואציה בה חיפשתם דבר מה ברשת, ופתאום צצות לכם מודעות פרסומת על אותו מוצר כפטריות אחרי הגשם. זו ממש לא יד המקרה. כשאתם מבקרים באתר כלשהו, אתם משאירים אחריכם עקבות דיגיטליים. כך האתר או הסוחר יכול לשוב ולנסות לפתות אתכם מחדש עם המוצר אותו השארתם בחנות המקוונת. שיטה זו נקראת 'רימרקטינג' והיא נפוצה בכל תחום הפירסום האינטרנטי.

דבר דומה יקרה גם אם תתחילו תהליך רכישה מסוים ותעצרו באמצע. המערכת תנסה להחזירכם לרכישה בדרכים שונות, בהתאם למידע אותו כן הספקתם להשאיר טרם עזבתם את האתר. זה לגמרי בסדר להתחיל תהליך ולהתחרט, אולם כדאי לדעת כיצד פועלת המערכת הזו, כדי להתמודד איתה באופן אחראי ומושכל.

שוק וירטואלי

"תראה לי מה ראית באתר, אני אמכור לך באותו מחיר". בוודאי שמעתם לא פעם את המשפט הזה מפיו של סוחר ממולח כזה או אחר. ובכן, כאן בדיוק תתחילו לחשוד. הרי לא מתקבל על הדעת שכל כך בקלות ישווה כל אחד את המחיר הזול ביותר הנמצא באתר כזה או אחר. זה המשפט הראשון המעיד על כך שנשאר עוד "בשר על העצם", שיש לכם עוד על מה להתמקח או לחפש מקום אחר, זול יותר.

"נגמר מה שרצית, יש רק את החדש. הרבה יותר חזק, 200 שקל יותר". כבר ביצעתם את הרכישה, חשבתם שהמוצר כבר בדרך אליכם, אבל לא. טלפון מנותן שירות אלמוני מודיע לכם כי המוצר אותו רכשתם אזל, אך אם תירצו יסופק לכם דגם מתקדם יותר "בהנחה משמעותית". שיטה זו אסורה במדינות רבות אך מתפקדת יפה מאד בישראל. הסיבה לקיומה נעוצה פשוט בעובדה שהיא מצליחה. יש לציין כי בית העסק מחוייב לספק לכם את המוצר אותו רכשתם, במדויק, ולכן אתם יכולים לעמוד על כך שהמוצר יסופק לכם או לדרוש החזר כספי.

לסיכומו של עניין, חשוב להבין כי אתרי השוואות מחירים רחוקים מלהיות איים של שפיות בעולם המכירות האינטרנטי. בעצם, הם שוק ככל השווקים: המחירים והעסקים המופיעים באתרים השונים אינם חקוקים בסלע ולא נמצאים שם במקרה. כדי לקבל תמונה מלאה ככול הניתן לגבי המוצר אותו חיפשתם, נסו להבין היכן המחיר הוא אובייקטיבי, איפה לא תשלמו יותר ומי עומד מאחורי האתר שדרכו אתם מבקשים לבצע את הרכישה. בקצרה, ערכו סקר שוק לאתרי השוואת המחירים שאתם אוהבים ונסו ללמוד אותם, כדי שתוכלו באמת לקנות בראש שקט.