על צוואה ופוליסות ביטוח

כאשר אדם נפטר מתחיל כל העיסוק של משפחתו בענייני הירושה וחלוקת העיזבון הותיר אחריו. מעבר לפתיחת הצוואה והטיפול בה, במקרה שהמנוח דאג לערוך מסמך כזה, עולה הדיון בקשר לפוליסות הביטוח השונות שהחזיק בבעלותו לאורך השנים.

חוק הירושה בישראל אינו מתייחס לפוליסות ביטוח כאל חלק מצוואתו של אדם ולכן אינו מטפל בנושא זה. חשוב לדעת כי מה שקובע את גורל הכספים השייכים לפוליסות הביטוח השונות הוא בחירת המוטבים שמתבצעת על ידי בעל הפוליסה עם פתיחתה. היה ומהלך חייו הוא רוצה שכספי הביטוח יעברו למוטב אחר לאחר פטירתו, חובה עליו לדאוג לשינוי שם המוטב בפוליסה דרך חברת הביטוח. גם אם הוא עורך צוואה ומציין בה כי הוא מוריש את כספי הפוליסות לאדם אחר, כל עוד לא התבצע שינו המוטב בפוליסה עצמה בעודו בחיים- החוק לא יתיר את השינוי והיורשים לא יוכלו לקבל את הכספים.

פניה למומחה בתחום הירושה

אדם מקים פוליסות ביטוח שונות במהלך חייו ואת רובן הוא פותח כאשר הוא עדיין צעיר ולפעמים אפילו לפני הקמת משפחה. כאשר הוא בוחר את המוטבים בפוליסה בשלב כה מוקדם בחייו, רוב הסיכויים שבמהלך חייו הוא ירצה לשנות אותם ולדאוג שמי שירש את הכספים הללו יהיה בן/בת הזוג וילדיו. הבעיה עם פוליסות ביטוח היא שלרוב הן מתנהלות מעצמן, מבלי צורך בהתערבות המבוטח ולאנשים יש נטייה להזניח אותן.

כך אדם עובר ממקום עבודה למשנהו עם הפוליסה ובדרך כלל לא טורח לבצע בה שינויים. כך נוצר מצב שהוא נפוץ מאוד, שהמוטבים בפוליסות אינם מעודכנים לפי רצונו האמיתי של האדם טרם מותו.

כאשר אדם עורך צוואה, הוא בוחר בקפידה את גורל נכסיו וכספו לאחר מותו והרבה פעמים שוכח בצד את כספי הפוליסות. אין ספק שחלק גדול מהאנשים לא מודעים לחשיבות הרבה של עדכון המוטבים בפוליסות הביטוח השונות ולכן נוצרות בעיות בתחום זה לאחר פטירתם. הדרכה נכונה של עורך דין לענייני ירושה במהלך עריכת הצוואה יכולה למנוע מצבים כאלה ולדאוג שגם כספי פוליסות הביטוח יעברו לגורמים הרצויים לאחר פטירתו של המוריש.