בעל עסק – כיצד תתקין מערכת גילוי אש ועשן בעסק בלי לצאת פריאר

פתיחת עסק או גדילה של עסק הן תמיד אבני דרך לא פשוטות בחייו של כל בעל עסק: ההוצאות גדולות, ההכנסות קטנות או לא קיימות וחוסר הוודאות שולט בכל. אז אם לא דיי בזה, כל מי שפותח עסק המיועד לארח מבקרים, סועדים או לקוחות מגלה כי עליו להתקין מערכת גילוי אש בעסק. עלותה של המערכת גבוהה כמו גם עלויות ההתקנה ודרישות התחזוקה. מגוון נותני השירותים בתחום זה רחב כמו גם מגוון המערכות והאביזרים. כיצד, אם כן, יכול בעל העסק לעמוד בדרישות להתקנת מערכת גילוי אש ולא לשלם מחיר מופרז?

הדרישה להתקנה של מערכת גילוי אש ועשן (כמו גם מערכת כיבוי אש וציוד כיבוי אש כזה או אחר), יכולה להגיע לבעל העסק ממספר מקורות:

  • מחלקת רישוי עסקים אשר תיתן לעסק רישיון רק לאחר שיותקנו בו מערכות גילוי וכיבוי אש בהתאם לתקן הישראלי 1220 ובהתאם לדרישות כיבוי האש של המבנה.
  • במבנים חדשים, הועדה לתכנון ובניה תעניק למבנה את טופס 4 המיוחל רק לאחר שווידאה כי הותקנו בו מערכת גילוי אש ועשן וכיבוי אש בהתאם לתקן או לדרישות כיבוי אש.
  • כיבוי אש הוא הגורם השלישי אשר מתערב רק לעיתים נדירות ומעביר דרישות הגוברות על דרישות התקן ודרישות הועדה לתכנון ולבניה של העיריה/מועצה.

מה נדרש מבעל העסק כשהוא מתקין מערכת גילוי אש

אז אם קיבלת דרישה להתקין מערכת גילוי אש, סביר להניח שנתקלת במגוון העצום של מערכות, גלאים, רכזות גילוי אש חייגנים וכו'. איך יוצאים מהסבך? למי נכון לפנות?

חשוב כאן להסביר כי צריך להתאים את סוג המערכת לדרישות התקן ואין טעם להתקין מערכת גדולה ויקרה אם מערכת פשוטה, קטנה וזולה תיתן את המענה הנדרש. חשוב שבזמן שעוד מתכננים את מערכת גילוי האש לעסק שלך ולפני התקנת המערכת עצמה, הקבלן המבצע יתיחס למספר איזורי הגילוי הקיימים בעסק ויתאים את המערכת לדרישות אותן מציבה הגיאומטריה של המבנה. אם בעסק שלך יש 3 איזורים בלבד וארבעה גלאי עשן מכסים את כל השטח, תוכל להסתפק במערכת עם רכזת דיגיטלית, פשוט וזולה יחסית. במקרה שכזה אין צורך לרכש ולהתקין מערכת איזורית הבנויה לכסות מספר רב של לולאות גילוי ואיזורים ומחירה גבוה פי 3 ואף יותר מזה של הרכזת הפשוטה.

כאמור, התיכנון של מערכת גילוי אש הוא הבסיס להכל. תכנון נכון יביא למערכת זולה ואפקטיבית.

חשוב להדגיש כאן כי הדרישות מכל עסק שונות ונגזרות גם מגאומטריית המבנה וגם מסוג הפעילות בתוך אותו בית עסק. למשל, דרישות התקן לגבי מערכות גילוי אש בחנויות יהיו שונות מהדרישות שיעלו במבנה תעשיה עם מכונות ומאוררים הצורכים הרבה חשמל.

נקודה נוספת שחשוב להכיר נוגעת לסוג המערכת המותקנת. קיימים בשוק מספר יבואנים המביאים מערכות גילוי אש ועשן מחו"ל. קיימים גם מספר יצרנים ישראלים, ביניהם טלפייר המייצרת מערכות גילוי אש מעולות. הקאץ' כאן הוא שאם הלכת על קבלן התקנות שנתן לך מערכת אקזוטית של יצרן מחו"ל ביבוא בלעדי שלו, גם אם קיבלת את המערכת וההתקנה הראשוניו בזול, יתכן מאוד שתשלם ביוקר בהמשך. התקן הישראלי דורש כי כל מערכת גילוי אש ועשן תעבור בדיקה תקופתית ותחזוקה במקרה הצורך. מערכות ביבוא בלעדי מתוחזקות רק ע"י היבואן והוא יכול לתמחר את הרכיבים השונים ביוקר ואתה, בעל העסק, שבוי שלו. אם תתקין מערכת שאינה מוגבלת ליבואן או מתקין אחד, תהנה מתחרות בריאה ומחירים נוחים גם בהתקנה וגם בתחזוקה.

לסיכום ניתן לומר כי למרות שבמבט ראשון כל נושא העמידה בתקן 1220 עשוי להראות מפחיד, בפועל, ע"י ניהול משא ומתן עם ספקים שונים ובחירה במערכת המיוצרת בארץ (כמו מערכת גילוי אש של טלפייר למשל), תוכלו לצאת מהסבך בצורה חלקה ובעלויות סבירות ביותר.