איך לגבש את התנאים המתאימים לכם במסגרת פתיחת תוכנית חיסכון?

חיסכון הוא ערך חשוב מאוד, שראוי בכל מקרה של התנהלות פיננסית נכונה ואפקטיבית. משמעותו של החיסכון הוא שבשלבים שונים של חיינו יש לנו עודף של הכנסות, וכאשר זה קורה, עלינו להפנות את העודף הזה לטובת חיסכון לעתיד, עתיד שבו ייתכנו מצבים בהם נזדקק לכסף למטרות שונות או מסיבות שונות, ואז נוכל לעשות שימוש בחיסכון. את החיסכון אנו מבצעים במרבית המקרים במסגרת תוכנית חיסכון המוצעת לנו בבנק, בחברת ביטוח, בקרנות פנסיה והשתלמות וכדומה.

הגדרת מטרת החיסכון ותקופת החיסכון

בפתיחת תוכנית חיסכון ישנם מספר פרמטרים מרכזיים שעליכם לבחון היטב, כדי לבחור את התוכנית המתאימה לכם ביותר ולוודא שאתם זוכים לתנאים הטובים ביותר. הדבר הראשון שאתם רוצים לעשות הוא להגדיר לעצמכם את מטרת החיסכון, ובהתאם לכך את תקופת החיסכון המיטבית. כך למשל, אם אתם פותחים תוכנית עבור ילדכם שזה עתה נולדו, התוכנית צריכה להתפרש על פני 18 שנה עד הגיע הילדים לגיל 18, בעוד שאם המטרה היא רכישת רכב חדש, התוכנית אמורה להתפרש על פני כ 3 עד 5 שנים.

הגדרת תחנות יציאה – איזון בין נזילות ובין חיסכון

הגדרת תקופת החיסכון היא חשובה מכיוון שלרבים מהחוסכים ישנה נטייה למשוך כספים מהחיסכון בטרם מועד הפרעון שנקבע מראש, ובכך לפגוע בכל מטרת החיסכון, וזה מוביל לאלמנט השני שחשוב לבחון היטב בפתיחת תוכנית חיסכון, האלמנט של תחנות יציאה. תחנות יציאה הן תחנות שאפשר לקבוע לאורך תקופת החיסכון, ובהן ניתן למשוך את הכסף מהחיסכון. מצד אחד, כמה שיותר תחנות מעניקות לנו תחושת בטחון גבוהה יותר שכן הכסף נזיל יותר, ומצד שני ריבוי תחנות יציאה מסכנות את היכולת שלנו לשמור על החיסכון למטרתו המקורית.

חשיבות שיעור הריבית ביחס לתקופת החיסכון

שיעור הריבית הוא גורם נוסף שעליכם לבחון, אם כי חשיבותו ביחס לתנאי החיסכון האחרים יכולה להשתנות מאוד בהתאם לתקופת החיסכון. בחיסכון של שנה או שנתיים, אין משמעות רבה מדי להפרש של עשיריות האחוז בריבית על החיסכון, אך בחסכון לטווח ארוך, בהחלט עליכם להתעקש על כל עשירית אחוז שיכולה לבוא לידי ביטוי באלפי שקלים לאורך התקופה כולה.