התחדשות עירונית – מה חשוב לדעת?

מסע ברחבי ישראל, בלא מעט ערים, יגלה לנו תמונה מעניינת. מצד אחד אנחנו נמצא ערים אשר לא השתנו כהוא זה כבר שלושים וארבעים שנה, מדובר על ערים שמצבן הכלכלי הוא לא מהטובים במדינת ישראל ועל כן התושבים שלהם נאלצים להתמודד עם העובדה שרחובות בעיר, הארכיטקטורה המקומית ודרכי התחבורה נראים בדיוק כמו לפני שלושים או ארבעים שנה ואף גרוע מכך הרי השפעות הזמן ניכרות עליהם.

מצד שני, אנחנו נמצאים ערים אשר ידעו לחדש את פניהן, ישנו לשפר את מראה המבנים, לשנות את החזית החיצונית, לשפר דרכים ולהטיב עם התושבים בכל הקשור למראה של הרחובות בישוב שלהם. אלו ערים שעברו מה שנקרא "התחדשות עירונית".

הרעיון של התחדשות עירונית הוא לא רעיון חדש, בעולם רעיון זה מוכר מזה שנים רבות, לישראל הוא הגיע בשלב יחסית מאוחר אך כיום לא מעט ערים חוות אותו. הרעיון הוא להתאים את העיר למאה ה-21, להתאים אותה לצרכים של התושבים, להתאים אותה לטכנולוגיה ולתחבורה, לגידול שבמספר התושבים וכן למגמות בעולם העיצוב. מה שהתאים לפני שלושים שנה לא מתאים היום ולכן יש צורך לבצע שיפורים.

כך למשל אנחנו יכולים לראות משרדים כמו עגורן דלרסיז של דניאל קוברי ודודו ביטון, משרד אשר מתמחה בהתחדשות עירונית, לוקח רחובות ישנים ודואג להתאים אותם למה שתושבי המקום או האנשים שעובדים במקום זקוקים לו כיום. למשל, מדרכות רחבות, יותר עצים, צבעים חדשים, שיפור החזות החיצונית של המבנים, מרחב הרבה יותר גדול ועוד.

להתחדשות עירונית יש השפעה לא רק על הסביבה ועל איכות החיים של התושבים אלא גם על ערך הנכסים ובכך גם על רמת החיים של התושבים במקום כעת ובעתיד. עלינו לזכור, ככל שהמקום נראה הרבה יותר טוב ואיכותי, כך ערך המקום עולה ואיכות החיים עולה, מה שיכול לשנות באופן מהותי גם את הרכב האוכלוסייה. לא מעט שכונות שעברו תהליך של התחדשות עירונית שינו את הרכב האוכלוסייה בהן, כשאנשים מבוססים החלו לעבור לגור בהן.

חשוב לציין, התחדשות עירונית היא תהליך משתנה, כלומר בכל פעם יש צורך לבצע התאמות אחרות למקום ומדובר בתהליך שאיננו קופא על שמריו, כלומר, אחת לתקופה יש לבצע תהליך זה, זה תלוי בכמות התושבים במקום, בצרכים ובדרישות שלהם. לעיתים מדובר על שינויים קטנים ולעיתים מדובר על שינוי עומק שמשנים באופן משמעותי את העיצוב של המקום ובכך גם איכות ושגרת החיים יכולים להשתנות ללא היכר.