מה צריך כדי להיות מנהל בשוק ההון

לא כל אחד יכול להיות מנהל מוצלח בשוק ההון. דרושים לכך הרבה רצון וסקרנות, הכשרה ורישיון. מה שבטוח – לימודי כלכלה הם כבר מזמן לא תנאי.

שוק ההון הוא מקום עבודה מאתגר ומעניין, יציב וכזה שמציע אופק קידום משמעותי לבעלי הכישרון והיכולת. אבל כדי להגיע למשרה נחשקת בתחום דרושים עבודה קשה, נחישות וקבלת רישיון. לימודי כלכלה, בניגוד למצופה, הם כבר לא תנאי – ובתי ההשקעות מקבלים בזרועות פתוחות גם בוגרים של הפקולטות למדעי החברה והרוח, ולעיתים גם את מי שלא נכנס בשערי האקדמיה מעולם.

מה הוא האופי הנדרש ממנהל בשוק ההון?

שוק ההון הוא תזזיתי ותנודתי והעבודה בו דורשת הסתגלות לשינויים מהירים תוך לקיחת אחריות כבדה על כספי אחרים. כדי להצליח בעבודה זקוקים מנהלים בשוק ההון ליציבות, ליכולות העמקה ויסודיות, יכולות תכנון וחשיבה קדימה וכן, ביצוע פעולות מחושבות וללא שיקולי אגו. מצד שני, כדי להצליח כמנהל בשוק ההון יש גם צורך ביכולת קבלת החלטות מהירה ובאומץ.

אילו מסלולי קריירה קיימים בשוק ההון?

אופי השוק השתנה בשנים האחרונות כך שבנוסף לקריירה בניהול תיקי השקעות או כמנהל פיננסי בכיר בחברת השקעות, קיימים בבתי ההשקעות מקצועות אחרים רבים. אם בעבר, מרבית העובדים בבתי השקעות היו מנהלי השקעות ואילו מיעוט היו במקצועות תומכים – היום המצב התהפך וישנם בעלי תפקידים רבים שאינם מנהלים. למעשה, תחומי התפעול והשירות בבתי השקעות הם לרוב נקודת הפתיחה של קריירה בשוק ההון.

אפשר למנות ארבעה תפקידים מרכזיים בתחום שוק ההון:

  • טריידר (סוחר) – טריידר הוא מי שמבצע את הפעולות בחדר המסחר. לא נדרש רישיון על מנת לעבוד כטריידר ולכן זהו שלב נוסף בסולם עבור רבים המתחילים את מסלולם המקצועי. ניתן לעבוד כסוחר בשוק ההון הן בבתי השקעות והן מהבית כסוחר עצמאי. סוחרים עצמאיים אמנם אינם קונים ומוכרים ישירות בשוק אלא דרך חבר בורסה – חברה שלה יש רישיון מסחר בבורסה.
  • משווק השקעות – שיווק השקעות הוא תחום הדורש קבלת רישיון מטעם הרשות לניירות ערך. הוא מתאם פגישות עם לקוחות פוטנציאלים ומשמש למעשה כמנהל מכירות של מוצרים פיננסיים.
  • אנליסט – עבודה במחלקת המחקר הדורשת קריאה והבנת דו"חות כספיים של חברות ויכולות ניתוח שוק. לרוב, זהו קידום מעבודה כטריידר אך במקומות רבים נדרש במקביל גם רישיון ניהול תיקים.
  • מנהל תיק השקעות – ניהול תיקים דורש אף הוא קבלת רישיון מטעם הרשות לניירות ערך והשתלבות בגוף מוכר כבית השקעות, חברת ביטוח או בנק. התנאים לקבלת הרישיון הם מעבר של מספר מבחנים והשתלבות בסטאז' שמשכו תשעה חודשים. עבודת ניהול תיקים דורשת ניסיון ומומחיות, ולכן בדרך כלל לא תהיה העבודה הראשונה הניתנת במהלך הקריירה. השלבים הראשונים בסולם יהיו, לרוב, עבודה כמשווק השקעות או מנהל לקוחות.

השכר משתנה בהתאם למשרה ולוותק, כמובן. כדאי לדעת שלימודים לקראת תואר ראשון בכלכלה, חשבונאות או מנהל עסקים יכולים לזכות בפטורים מכמה מבחינות הרישיון. עם זאת, בשנים האחרונות הרגולציה יצרה מציאות שבה תואר ראשון במקצועות אלה אינו התנאי המכריע.

השתלבות בכניסה לשוק ההון

אתגר נוסף העומד בפני מי שמתחיל את דרכו בשוק ההון הוא ההשתלבות בארגונים. הצורך בסטאז' לאחר קבלת הרישיון, והכמות הגדולה של העוברים את בחינות הרשות יוצרים מחסור בתקנים להתמחות. על-מנת להתגבר על כך, מומלץ להתחיל לעבוד בגוף פיננסי עוד כסטודנט – כטלר בבנק או כמתמחה בבית השקעות – ולצאת למסלול קבלת הרישיון מתוך מקום העבודה.

ולא פחות חשוב…

עבודה בשוק ההון דורשת מחויבות, השקעה וסבלנות שישנן רק כאשר יש עניין אמיתי בתחום הכלכלה והמסחר בשוק ההון.

שוק ההון מציע מסלולי קריירה מגוונים בעלי אופק קידום רחב, והעבודה בו היא יציבה והופכת מתגלמת לאורך זמן. אך מעבר לתנאים ולדרישות, חשוב לאהוב את המקצוע ולהיות רעב לידע ולהצלחה.