התנגדות לקיום צוואה

אחת הזכויות העומדות בפני אדם היא לכתוב צוואה, ובה יגדיר האדם איך הוא רוצה שרכושו יחולק לאחר מותו. זכות זו מעוגנת בחוק, בהתאם לעקרון החופש לצוות ועקרון רצון המת. צוואה תקפה משפטית באם נכתבה בהתאם לכללים. באם לא נעשה הדבר על פי הכללים, ישנה עילה להגשת בקשה לצורך התנגדות לקיום צוואה.

כללי כתיבה של צוואה

צוואה תקפה באם האדם שצווה אותה עשה זאת כאשר היה במצב מנטלי תקין, ומתוך רצונו המלא. ישנן 4 דרכים בהן ניתן ליצור צוואה. בכל אחת מהדרכים מוגדרים כללים לקיומה מבחינה משפטית, ובאם אינם מולאו, יוצר הדבר עילה להגיש בקשה לצורך התנגדות לקיום צוואה. אופן הביטול צריך להיות באותו אופן בה נכתבה הצוואה.

  • צוואה בכתב יד – צוואה אשר נכתבה בכתב ידו של המצווה. אם הצוואה לא בוצעה כך במלואה, או שאין תאריך וחתימתו של מצווה עליה, מהווה הדבר עילה לביטולה.
  • עריכת צוואה בפני עדים – צוואה שנכתבה בפני עדים צריכה לכלול שני עדים שיהיו נוכחים בכל עת כתיבת הצוואה. ביטול צוואה שנכתבה באופן הזה תעשה גם היא בנוכחות שני העדים, ותוך חתימתם על מסמך הבקשה לביטול. העדים בחתימתם יצהירו כי מצווה הצוואה הצהיר בפניהם על רצונו לבטל את הצוואה.
  • בפני רשות – צוואה שנכתבה בפני רשות (שופט, דיין או רשם) תחייב את מתנגד הצוואה לעשות זאת גם כן מול רשות.
  • צוואה בעל פה – צוואה אשר נאמרה בעל פה (לרוב מאוד בסמוך למועד הפטירה). על מנת להגיש בקשה לביטולה, יהיה צורך כי המצווה יאמר בנוכחות העדים בעל פה את רצונו לבטל את הצוואה.

מתי ניתן להגיש התנגדות

התנגדות למימוש של צוואה יכולה להיעשות תוך ארבע עשרה יום מהמועד בה היא פורסמה על ידי הרשם לענייני הצוואה. תקופה זו לעיתים מתארכת מעבר לארבע עשרה יום, זאת לשיקולו של הרשם. את הבקשה לביטול הצוואה יש להגיש בצירוף מסמכים לרשם, והוא מעביר אותה לבית המשפט לדיני משפחה, אשר דן בנושא הביטול.

אילו מסמכים מצורפים

במידה ואדם מעוניין לפעול לצורך העברת התנגדות לקיום צוואה וביטולה, עליו למלא טופס לפתיחת תהליך ביטול צוואה. על האדם ציין מה נושא ההתנגדות לצוואה, ומה הסיבות והנימוקים לשם הביטול. כאמור, הליך הביטול צריך להיעשות בהתאם לאופן שבו נכתבה הצוואה: בכתב יד, בעל פה, בפני רשות או בפני עדים. בנוסף, בקשה לביטול צוואה צריכה לכלול הצהרה חתומה על ידי עורך דין, בה הוא מאשר כי הוא מביע את תמיכתו בטיעונים שעלו לצורך הביטול. כמו כן יש לצרף מסמכים המוכיחים את הטיעונים לצורך הביטול, וקבלת תשלום אגרת ביטול. התנגדות לקיום צוואה צריכה לכלול גם ייפוי כח עורך דין, באם המבקש את הביטול מיוצג ע"י עו"ד.