כיצד עובד התהליך של רישום פטנטים?

"פטנט" הינו, למעשה, המצאה חדשנית או ספין להמצאה קיימת, עליה לא חשבו לפני כן.

במצב בו אדם מסוים חושב על פטנט, לרוב יש לבצע פעולות על מנת לרשום אותו – כלומר, על מנת להבטיח כי הפטנט יוכר על שמו וכי הוא יקבל עליו את הקרדיט המלא ואת ההכנסות המגיעות בעקבות הפטנט. חשוב להבין כי כאשר אדם חושב על פטנט או המצאה מסוימת, עליו לבצע פעולות הכרחיות על מנת להבטיח שהרעיון לא "ייגנב" או יוכר על ידי אדם אחר. אז כיצד עובד התהליך של רישום פטנטים? הרי לפניכם מספר דברים שחשוב לדעת.

שלב ראשון: בקשה לרישום פטנט

על מנת לרשום את הפטנט, יש להגיש תחילה בקשה לרישום פטנט במשרד המשפטים. מדובר בשלב החשוב והקריטי ביותר לצורך רישום הפטנט, בלעדיו לא ניתן להמשיך עם הפטנט הלאה. לבקשה יש לצרף נתונים ומסמכים שונים:

  • שמו המלא וכתובתו של האדם המגיש את הבקשה.
  • פירוט הפטנט.
  • טופס בקשה לפטנט בשני עותקים שונים.
  • קבלה על תשלום אגרת בקשת רישום ודמי פרסום (ניתן לשלם בבנק הדואר או באתר של משרד המשפטים, כאשר התשלום עבור דמי הרישום והפרסום עומדים על כ- 2200 ש"ח)
  • מכתב המכיל פירוט של המסמכים שצורפו לבקשה.

רישום פטנטים אצל עורך דין

שלב שני: בחינת הבקשה על ידי משרד הפטנטים

לאחר הגשת הבקשה לפטנט, תיבחן הבקשה על ידי משרד הפטנטים. בין היתר, יבחן המשרד האם הבקשה עומדת בדרישות החוק והאם לא קיים פטנט דומה הרשום על שמו של אדם אחר. במידה והמשרד יבחר להעלות התנגדות לבקשת הפטנט, יוכל מבקש הבקשה לשטוח את טענותיו בפני המשרד ולהביא נימוקים עובדתיים או משפטיים שיסייעו לו להתגבר על ההתנגדות.

שלב שלישי: עמידה בהתנגדות הציבור

לאחר קבלת הבקשה על ידי משרד הפטנטים, לרוב תינתן לציבור הזדמנות להגיש התנגדות לפטנט. מדובר בהליך הדומה מאוד להגשת תביעה רגילה. במידה ואין התנגדויות, או שלחילופין הן נדחות, נרשם הפטנט והתהליך מסתיים. במידה והכל עבר באופן תקין והפטנט נרשם, יצטרך מגיש הבקשה לשלם אגרות עבור הפטנט מעת לעת.