הלבנת הון – הסבר כללי על התופעה

גלי הטרור השונים שתקפו ותוקפים כל העת את העולם בכלל ואת ישראל בפרט, מתחילת שנות האלפיים, הובילו לכמה מלחמות קשות נגד ארגוני טרור רבים בזירות השונות – אחת מהן היא הזירה הכלכלית, שם המלחמה עוסקת ומתמקדת לרוב בסיכול פעולות מורכבות של הלבנת הון וכיבוס כספים אשר עוזרות לארגוני הטרור השונים להתעשר ולצבור כוח בצורה משמעותית.

תופעת הלבנת ההון היא אינה דבר חדש, למעשה כל ארגון פשע וכן עבריינים אשר פועלים באופן עצמאי, מבצעים פעולות שונות המהוות הלבנת הון מזה עשרות שנים – ללא פעולות מסוג אי אפשר באופן מעשי לקיים את הפשע בלי להשאיר אותו נטול עקבות. בעשור האחרון יותר ויותר מדינות מסביב לעולם הפנימו שבשביל להיאבק בטרור וכן בפשע המאורגן, יש לפעול באופן מהותי נגד הרעיון של הלבנת הון, ולכן בעוד התופעה גוברת מצד אחד, מצד שני המאבק בה הולך ומתעצם.

תוכן עניינים

איך זה עובד בעצם?

הרעיון המרכזי העומד מאחורי כל הלבנת הון הוא בעצם לבצע פעולה פיננסית בלי שידוע מי מבצע אותה ומהיכן מגיעים הכסף לביצוע הפעולה. לרוב הדבר נעשה באמצעות חברות קש או עסקים חוקיים, שמכילים את הסכומים האלה ולוקחים אותם על עצמם.

ברוב המקרים עושים שימוש בפעולה של הלבנת הון על מנת להכניס אל תוך המערכת הכלכלית כסף שמקורו בפלילים – למשל כסף שהגיע דרך עסקאות סמים, סחר בנשק, שוחד ועוד. ארגוני טרור מכניסים כספים אלו דרך גופים שונים, עסקים וארגונים חוקיים שהם מחזיקים, ובכך הם יכולים להסתיר את זהות הכסף, מהיכן הוא הגיע ולאן הוא הולך. למשל, כסף שמגיע לעמותה מסוימת אשר מפעילה טרור, יכולה לציין שהכסף נועד לפעילות חינוכית בזמן שהיא מיועדת לפעילות טרור. מאחר והכסף עובר לפעילות כלכלית חוקית לכאורה, אז הוא לא מעורר חשד.

היקף התופעה בארץ ובעולם

הערכות הן שהיקף הלבנת הון בעולם הוא כ-5 אחוז בערך מהתוצר הגולמי העולמי, על פי הערכה זו, הרי שבישראל היקף הלבנת ההון מגיע לסכומים סביב 50 מיליארד שקל בשנה. מרבית הכסף נעשה באמצעות עסקאות סמים.

צריך לזכור שהמלחמה בהלבנת הון היא איננה פשוטה, ראשית, ככל שהכלים של ארגוני אכיפת החוק מתעצמים, כך גם הכלים של ארגוני הפשע השונים מתעצמים, שנית, אותם ארגונים נהנים מרשת עצומה של יודעי סוד אשר יש להם אינטרס שהתופעה תמשיך, מדובר על עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס וגורמים אחרים, שעוזרים להם, חלק עושים ביודעין, אחרים בלי לדעת על כך דבר ויש גם מי שעושה את זה ולא חושד שיש כאן בעיה או כאלה שמסכימים עם זה.

סיבות נוספות בגינן המלחמה בהלבנת ההון היא קשה, זו העובדה שארגונים רבים משתמשים בגורמים בינלאומיים (כולל בנקים) לשם כך, והחוק אינו אחיד בכל מדינה ולא בכל מקום הוא מאפשר את אותה עוצמת מאבק, וכן העובדה שלרשות העבריינים או הטרוריסטים עומד היום האינטרנט שמשרת אותם בצורות שונות.