נקודות זכות של שכיר במס הכנסה

על פי החוק במדינת ישראל, זכאי כל תושב ל – 2.25 נקודות זיכוי, הניתנות לו ממס הכנסה ומאפשרות לו לקבל הנחה מסוימת בסכום המועבר על ידו לרשויות המס. לצד נקודות אלו, יכולים שכירים לקבל נקודות זיכוי נוספות כדי לשלם כמה שפחות. נקודות זכות של שכיר במס הכנסה ניתנות בהתאם לפרמטרים שונים והן קבועות על פי חוק. הן יכולות להקטין באופן משמעותי את גובה המס המועבר על ידי השכיר למס הכנסה ולפעמים גם יכולות לבטל אותו לחלוטין. בדיקת הזכאות לכך יכולה להשפיע על גובה שכר הנטו ולאפשר לעובד ליהנות מסכום גבוה יותר.

המקרים בהם מקבלים נקודות זכות ממס הכנסה

קבלת נקודות זכות של שכיר במס הכנסה מותנת כאמור בפרמטרים שונים. נקודות הזכות ניתנות כאמור לכל תושב המדינה, הן ניתנות לבני נוער שעובדים וגם לנשים עובדות. נקודות זכות ניתנות במקרים בהן רק אחד מבני הזוג עובד וגם במקרים בהם משלמים דמי מזונות. הן ניתנות להורים גרושים או פרודים, להורים יחידניים, להורים לפעוטות, להורים לילדים עד גיל 5 וגם עד גיל 18. חיילים משוחררים או כאלה שסיימו שירות לאומי/אזרחי זכאים גם הם לקבל נקודות זיכוי וגם שכירים בעלי תואר ראשון, שני, שלישי, בוגרי לימודי תעודה או בעלי תעודת הוראה. הורים לילד אוטיסט או ילד עם מוגבלויות כלשהן זכאים גם הם לקבל נקודות זכות במס הכנסה וגם עולים חדשים, תושבים חוזרים ועובדים זרים.

חשיבותן של נקודות אלו

עבור שכירים רבים, שחלקן מקבלים משכורות נמוכות יחסית, ישנה משמעות רבה לנקודות זכות אלו. בעזרתן ניתן להפחית או לבטל לחלוטין את התשלום המועבר לרשויות המס, מה שהופך את נטו המשכורת לגבוה הרבה יותר. חשוב לדעת – נקודות הזכות יכולות כאמור להפחית את גובה התשלום המועבר למס הכנסה (עד לסכום של אפס) אולם הן אינן מקנות קבלת החזר כספי. מי שמתלבט האם מגיעות לו נקודות זכות, מומלץ לו לפנות לחברות המתמחות בתחום או להיעזר באתר רשויות המיסים, בו מפורטות כל נקודות הזכות (ששווין נקבע על ידי משרד האוצר ועל ידי רשות המיסים ובהתאם למדד המחירים לצרכן, לשכר הממוצע ועוד).