שרון שאתי בהסבר על משבר הנדל"ן בארה"ב בשנת 2008

שרון שאתי משוכנע כי בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, הלא היא ארה"ב, קיים כיום חלון הזדמנויות מוגבל בזמן לביצוע השקעות נדלן. הגורם העיקרי כפי שטוען שרון שאתי הוא המשבר שפרץ במדינה בסוף שנת 2008, אשר רכיב מרכזי בו היה שוק הנדל"ן.

השקעות נדלן בארה”ב היו תמיד אפיק השקעה אטרקטיבי. הן בשל העובדה שהכלכלה בארה"ב חזקה, הצמיחה קיימת ויציבה, השלטון חזק מאוד וכך גם הדמוקרטיה – לא לחינם משקיעים רבים מהעולם כולו, כולל משקיעים ישראלים רבים וביניהם שרון שאתי, נהרו לכוון השקעות נדלן בארה”ב. הדחיפה הגדולה הזו הניבה סוג של בועת מחירים: הביקוש היה גבוה וכך טיפסו להם המחירים מעלה מעלה, עד שחצו נקודה ריאלית כלשהי.

במקביל לעליית המחירים ולביקוש העולה להשקעות נדלן בארה”ב, הבנקים העניקו משכנתאות ברוחב לב ולפי ערכים לא ריאליים. זאת ועוד, בארה"ב קיים (עד היום) שוק פיננסי שלם שלא היה תחת רגולציה ראויה בו נרכשו נכסים פיננסיים מגובי משכנתאות (נכס שכזה מכונה MBS) בכמות גדולה וללא הבחנה.

הדבר הביא לכך שחסר היה רק מרכיב כלשהו קטן שיפוצץ את הבועה, ומשזה הגיע בדמות מיתון ומשבר כלכלי הרי שהיה זה רק עניין של זמן עד שתחל ההתרסקות. לווים רבים לא יכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא ולפיכך החלו בעלי החוב, שהיו לרוב בנקים ומוסדות פיננסיים גדולים, בהליכי פינוי וכינוס נכסים.

שרון שאתי מסביר כי ככל שהליכי הפינוי נשאו פרי, ביקשו בעלי החוב להעמיד את הנכסים למכירה, ואז התברר שמחיריהם הקודמים אינם דומים אפילו למה שמוכנים הרוכשים לשלם עבורם כעת. כך יצא שבנק שהעניק משכנתא לנכס לפי סך X, מוצא שערכו הריאלי בשוק כיום הוא למשל חצי מאותו X. כך נמחקים באחת מיליארדים של דולרים והן הגופים הפיננסיים והן בעלי המשכנתאות נכנסו לחובות כבדים שהיה קשה מאד לצאת מהם.

בנקים וגופים פיננסיים באמריקה החלו קורסים, וכך החלה מפולת בשוק הנדל"ן. כך החל גם חלון הזדמנויות כלכלי חשוב לביצוע השקעות נדלן בארה”ב: ולפי עקרונות השוק הפשוטים ביותר: המחירים בשפל חסר תקדים – ואולי אף פחות מערכם הריאלי? השוק מלא בהיצע נכסים גדול וניתן להשיג עסקאות טובות, המדינה ידידותית, אנשים כמו הנדלניסט שרון שאתי ישמח לתת למשקיעי נדל"ן ייעוץ בדרך לביצוע השקעות בשוק נגיש ורווחי. לכל הפחות מדובר באופציה שראוי לבחון.