מהי דרך אלטרנטיבית לפיתוח מנהלי צוותים?

כי מרבית האנשים לא נולדים מנהלים

למרות שחלק מהאנשים חושבים שלהיות מנהל זו העבודה הכי טובה ופשוטה שיש ושכל מה שצריך לעשות זה לומר לאנשים מה לעשות- הדבר אינו נכון. להיות מנהל זה להכיר את העסק ולדעת כיצד לייעל ולשפר את העבודה, זה לעמוד בזמנים, להיות אסרטיבי, ממוקד, בעל ידע בתחומים רבים ולהתייחס לעובדים בצורה מכבדת- לגלות את היכולות של העובד ולמנף אותן כדי לשפר את העבודה. כמו כן צריך המנהל להקשיב לעובדים, לגרום להם להרגיש שהם מועילים ונחוצים, לעודד חשיבה והעלאת רעיונות, לאפשר לעובדים להביע את דעתם גם אם היא שונה ולהתייחס אליה, לאפשר לעובדים להביע את רגשותיהם, לספק להם משוב חיובי כאשר מגיע להם לקבל מילה טובה, לשלם כמו שצריך ובזמן, לעודד עבודה משותפת, להיות גמיש, לשמש דוגמה אישית, לנהל תקשורת פתוחה והרשימה עוד ארוכה.

מכיוון שאף אחד לא נולד מנהל (מלבד אנשים מעטים שיכולת הניהול באה להם באופן טבעי) וכדי לסייע לאותם אנשים מוכשרים להפוך למנהלים המצוינים שהם יכולים להיות מציעות חברות שונות אשר עוסקות בתחום פיתוח מנהלים סדנאות ניהול מגוונות.

סדנאות מגוונות בתחום פיתוח מנהלים

סדנאות הניהול יכולות להתמקד במגוון תחומים- ניתן להירשם למשל לסדנאות שמשפרות את היכולות לניהול צוותים. במסגרת הסדנאות הללו לומדים המשתתפים על יצירת מוטיבציה בקרב העובדים, יכולת ההשפעה של המנהל, מתן במה לעובדים, חיבור בין אנשי צוות מתאימים מבחינת תפקיד ואישיות, ניהול זמן ולומדים על תפקידו הביטחוני של המנהל (חלק מתפקידיו של המנהל הם לגרום לעובדים שלא לחשוש מהבעת ביקורת, מקונפליקטים, מאיבוד העבודה, מביצוע טעויות וכו'). כמו כן, לומדים המשתתפים כיצד להתמודד עם פער בציפיות, כיצד להבליט העשייה של העובדים ועוד.

נוסף על סדנאות הניהול אשר מתבצעות בקבוצה ומועברות באמצעות הרצאות ניתן להירשם לסדנאות ניהול אשר מעבירות את הנושאים באמצעות משחקים וגורמות למנהלי העתיד להפעיל את הדמיון, לעבוד בקבוצה תוך שיתוף פעולה ולבצע משימות שונות. כמו כן, ניתן להירשם לסדנאות שמתבצעות באופן פרטי- כלומר אחד על אחד ועוד.

פיתוח מנהלים בכירים

נוסף על הסדנאות שמיועדות לפיתוח מנהלים ברמות שונות, ישנן סדנאות שמיועדות לפיתוח מנהלים בדרגות גבוהות יותר. משימה זו אינה פשוטה משום שלמנהלים שנמצאים בדרגות נמוכות יותר יש הרבה מה ללמוד ויש להם יותר זמן. פיתוח של מנהלים בכירים יותר צריך להתחשב בכך שלמנהלים אין זמן משום שהם עמוסים מאוד. מעבר לזאת, חלק מהמנהלים מרגישים שלא נותר להם מה ללמוד משום שהם כבר עברו מגוון סדנאות בתחום.

אחת הדרכים החדישות של פיתוח המנהלים הבכירים מתבצעת באמצעות סימולציות מורכבות שמפתחות את החשיבה העסקית והאסטרטגית. במסגרת הסימולציה חווים המנהלים את האחריות כאילו היו מנכ"לי החברה וכל אחד מהם מתחרה בשוק תחרותי וצריך לקבל החלטות כאשר המצב אינו וודאי, כל זאת תוך החלפת תפקידים והמצאות בתפקידים שהמנהלים לא ביצעו בעבר. אופציה נוספת היא להיעזר במנטור אישי ולעבור סדנה שמתאימה לצרכים של הארגון.

לשפר את המנהל זה לקדם את העסק

באמצעות פיתוח מנהלים ניתן לפתח את המנהיגות ואת יכולות הניהול של המנהלים דבר שיסיע להם לתפקד בצורה טובה יותר- לעמוד בזמנים, להגיע למטרות ולגרום לעובדים להשתפר ולמצות את היכולות שלהם- כל אלו יובילו להצלחתו של העסק. הסדנאות המגוונות עוסקות בנושאים רבים, כך שכל מנהל יכול לחזק את הצדדים שפחות חזקים אצלו או לייעל ולשפר את אלו שכבר חזקים.

המנהל יכול להיות מבריק בתחומו אך אם הוא חסר ביטחון, שחצן או לא יודע כיצד לעבוד בצוות החברה לא תתקדם ולא תממש את הפוטנציאל שלה. מעבר לזאת, העובדים לא ירגישו שמעריכים אותם ולא יהנו להגיע לעבודה (אפילו יסבלו) דבר שעשוי לגרום לתחלופה רבה, לשירות שאינו איכותי, להיעדרות מהעבודה, לחוסר תשומת לב לפרטים גדולים וקטנים, לחריגה בלוחות הזמנים, לחריגה בתקציב ועוד.

כפי שציינו- כיום ניתן לבחור בסדנאות רבות- ניתן לבחור בסדנה להנעת עובדים- סדנה זו תסייע למנהל לעורר מוטיבציה בקרב העובדים ולשפר את ההישגים שלהם וכתוצאה מכך- של העסק, ניתן לבחור בסדנה של ניהול משימות- סדנה זו תסייע למנהל ולעובדים לעבוד באופן יעיל יותר ועוד. אין ספק כי מגוון הסדנאות האיכותיות והמאתגרות עשויות לתרום למנהל, לעובדים ולעסק להגיע למטרות וליהנות לאורך הדרך.