דירה ראשונה – הגשמת חלום או מרוץ עכברים?

ענף הנדל"ן בישראל מציב דילמה משמעותית עבור זוגות צעירים ובעלי משפחות. לצד אלו שחושבים שרכישת דירה ראשונה היא הגשמת חלום, יש לא מעט משקיעים הטוענים שזהו מרוץ עכברים נטול יתרונות. המסקנה הברורה היחידה היא שאין פתרונות קסם והכל תלוי בנסיבות

מדדי הנדל"ן בישראל מאפשרים לעקוב אחר המחירים בענף. יחד עם זאת, המדדים מתפרסמים בדרך כלל בסמיכות זמנים, אך הם מציגים נתונים שונים ולעיתים אף מגמות סותרות. זו הסיבה העיקרית לכך שלא ברור האם דירה ראשונה היא הגשת חלום, או שמא מרוץ עכברים מיותר.

גם מעקב אחר פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא תמיד מסייע להכריע בדילמת הנדל"ן. הלשכה מפרסמת ארבעה פרסומים עיקריים בתחום הדיור וביניהם מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים, מדד מחירי דירות בבעלות הדיירים, מחירים ממוצעים של דירות בבעלות הדיירים ומדד מחירים ממוצעים של שכר דירה חודשי. הבעיה היא שמדובר בניתוחים שמתבססים על נתונים בעייתיים ולא אמינים. אז איך מגשרים על הפער? קודם כל, כדאי לשים את האצבע על הנתונים המקובלים.

מה מאפיין את רוכשי הדירות בישראל?

סביר להניח שאין מתכון אחד ויחיד להצלחה בענף הנדל"ן. דירה מסוימת יכולה להפיק תשואה אופטימאלית למשקיע בתנאים ספציפיים, בעוד משקיע אחר יעדיף לחפש תשואה במקומות אלטרנטיביים. הדרך לעשות סדר בנתונים היא להבין מה מאפיין את רוכשי הדירות בישראל. עיבוד המאפיינים מבוסס על נתוני רשות המיסים ולכן הוא יחסית עקבי ואמין.

המחיר הממוצע שבו נרכשה דירה על ידי תושב חוץ בישראל בשנת 2014 היה 2 מיליון ש"ח. זהו מחיר כפול ממחיר ממוצע של דירה ראשונה, שעמד באותה עת על 1.1 מיליון ש"ח. מבחינת הבדלים בין ערים, בירושלים מחיר ממוצע של דירה שנרכשה על ידי תושב חוץ היה 2.4 מיליון ש"ח, בעוד דירה להשקעה נמכרה במחיר של 1.7 מיליון ש"ח ודירה ראשונה במחיר של 1.3 מיליון ש"ח. בתל אביב היה מחירה הממוצע של דירה שנרכשה על ידי תושב חוץ 3.2 מיליון ש"ח, של דירה להשקעה 2 מיליון ש"ח ושל דירה ראשונה 1.7 מיליון ש"ח.

הפערים בין תל אביב וירושלים נשמרו גם ברבעון הראשון של 2015 ולפי הערכות המומחים הם צפויים ללוותו אתנו בשנים הקרובות. המסקנה בהיבט הזה ברורה: דירה בתל אביב היא הגשמת חלום לא רק עבור זוגות צעירים, אלא גם למשקיעים ותושבי חוץ.

איזה הון עצמי עומד לרשותכם?

רוכש דירה ראשונה מוגדר על ידי רשות המיסים בתור מי שעד מועד הרכישה לא היה בבעלותו או בבעלות בן זוגו נכס נוסף שנמכר. ישנה גם הגדרה רלוונטית למשפרי דיור, לפיה מדובר במי שרכש דירה אך גם מכר בעבר דירה. תושבי חוץ הם אלו שרכשו דירה בארץ לצורך מגורים או השקעה ומשקיע מקומי הוא אדם שרכש דירה ויש בבעלותו דירה נוספת. הגדרות אלו חשובות לא רק לצורך ארגון הנתונים, אלא גם לטובת החלטה בשאלה האם רכישת דירה היא השקעה משתלמת.

זכרו: נכס נדל"ן מניב תשואה אופטימאלית במידה והמימון עבורו מגיע במסלול משכנתא אטרקטיבי. ככל שההון העצמי שעומד לרשותכם גדול יותר, כך סביר להניח שהדירה הראשונה אכן תצליח להגשים עבורכם את החלום. את המשכנתא כדאי לקחת לאחר השוואת מסלולים, בדיקת ריביות והתייחסות לנתוני מדד המחירים לצרכן בטווח הקצר והארוך. לעומת זאת, אם אתם זקוקים למימון של מעל 75% עבור רכישת הדירה – ותרו על המירוץ והמשיכו לחסוך עבור עתיד המשפחה.