מיהו פושט רגל ומה זה אומר?

במציאות הכלכלית שאנו חיים בה כיום כל אדם פרטי, בעל עסק ואפילו תאגידים שונים יכולים לצערנו להגיע למצב של פשיטת רגל. מדובר במצב שבו האדם או בעל העסק לא עומד יותר בחובות הכבדים אליו הוא נקלע, בעוד סך החוב עומד על מעל הנדרש לפי החוק החדש של חדלות הפירעון. חוק זה נועד לסייע לאותם אנשים הנקלעים למצב כלכלי קשה להרוויח את חייהם בחזרה, למנוע מצב שבו כל התביעות, הריביות, העמלות והתשלומים מסביב רק הופכים את המצב לגרוע וקשה יותר וכך למעשה לצאת מהדרגה מהמצב ולחיות חיים כלכליים רווחיים ונורמטיביים יותר. במילים אחרות – לחזור לתרום לרווחה הכלכלית בחברה ולא להוות עליה נטל.

מי נחשב לפושט רגל?

כל אדם הנמצא בקשיים כלכליים ולא מצליח לצאת מהמצב רשאי לפנות לעו"ד המתמחה בתחום חדלות פירעון ופשיטות רגל ולבחון את המצב. מדובר גם באנשים פרטיים וגם בבעלי עסקים שיכולים להגיש את הבקשה. על פי חוק חדלות פירעון – אדם שאינו יכול לשלם את חובותיו במועדם ובהנחה שהחובות עולים על שווי נכסיו, יכול החייב להגיש לממונה בקשה לצו פתיחת הליכים. בנוסף יהיה על סך החובות שלו להיות מעל 150,455 ₪ הקבועים בחוק. ישנם גם מקרים חריגים בהם ניתן להגיש את הבקשה לפשיטת רגל גם בסמוך הנמוך מסכום זה.

מה קורה במסגרת ההליך?

במסגרת הליך פשיטת הרגל ימונה נאמן שיגבש את התשתית לצו שיקום כלכלי ליחיד או בעל העסק, לנהל את קופת הנושים ולפעול ליישום צו השיקום הכלכלי, תוך שמירה על כבודו של החייב מצד אחד והגנה על הנושים מצד שני. 

כיצד החוק החדש בא לידי ביטוי ברמה התודעתית כיום?

החוק החדש של חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנחקק ב2018 נועד להחליף את החוק הישן שאינו רלוונטי לזממנו כיום. המטרה של החוק היא להסדיר את כל ההיבטים של חדלות הפירעון, הן של פרטיים וכן גם של חברות ותאגידים מסחריים, תחת קורת גג אחת. כמו כן ישנה מהפכה תודעתית שכן הכישלון הכלכלי הוא משהו שיכול לקרות לכל אחד ולאו דווקא מדובר בפגם מוסרי כפי שנטו לייחס בעבר. המטרה של החוק היא לסייע לחייב להשתקם כלכלית במהירות האפשרית ולחזור למסלול חיים תקין בהקדם האפשרי ותוך שמירה על כבודו, בניגוד למצב השוטף שבו כל אחד מהנושים הוא בעל אינטרס למקסם את גבייתו. בסיום ההליך החייב אף עשוי לקבל הפטר מבית המשפט עבור חובותיו או חלק מהם.

מידע נוסף ומורחב יותר תוכלו למצוא באתר של עו"ד גלעד נרקיס בכתובת https://narkis-law.com/