איך קונים קרקע חקלאית?

ברכישה של קרקע חקלאית, רק לעיתים נדירות פשוט ניגשים לחקלאי פעיל ומבקשים לרכוש נחלה. הרבה יותר מקובל להיעזר בחברות הפעילות בתחום, אשר מרכזות קרקע חקלאית למכירה. הקרקע הזאת יכולה להיות מרוכזת באזור מסוים בארץ אך יש חברות שמשווקות קרקעות באזורים מגוונים. כללי העזר הבאים יבהירו איך ממשיכים מרגע שמחליטים לרכוש קרקע שכזאת. 

מדוע קונים קרקע חקלאית

הרוב המוחלט של האנשים שרוצים כיום לרכוש קרקע חקלאית להשקעה, לא שואפים להתחיל להקים חממות של תות שדה או לגדל בננות לייצוא. לרוב מדובר או על משקיעי נדל"ן או על אנשים שרוצים שתהיה להם אפשרות להקים במקום את בית חלומותיהם. לאור זאת, תמיד יש לשים לב לפוטנציאל של הקרקע וליתר דיוק, לפוטנציאל ההשבחה. 

שימו לב לפוטנציאל הקרקע ואפשרות פיתוח 

על פי חוק, לא ניתן לקחת קרקע חקלאית, אפילו אם היא מוגדרת פרטית, ולפתח אותה כפי רצונכם. תוכנית הפיתוח של הקרקע חייבת להתאים לייעוד הקרקע. על מנת שאפשר יהיה לבצע שינוי כגון פיתוח או בניה, הקרקע צריכה לעבוד שינוי ייעוד (הפשרה). כלומר הגופים המורשים צריכים להכריז על הקרקע כמיועדת לבניית שכונת מגורים, להקמת אזור מסחרי וכדומה. משום כך, בקניית קרקע חקלאית צריך לבדוק את הפוטנציאל, האם יש כוונה להפשרה, מתי זה עשוי לקרות וכדומה. 

איך מעריכים את שווי הקרקע 

שלב מפתח חשוב בכל קנייה של קרקע חקלאית הוא הערכת שווי הקרקע. לצורך העניין יש להיעזר בשמאי מקרקעין ונדל"ן. השמאי מוסמך ויודע כיצד להעריך את הערך הנוכחי, תוך בדיקת תוכניות פיתוח, בדיקה האם יש כוונה להפקעת שטחים, בדיקת תב"ע רלוונטית וכדומה. דוח מפורט של שמאי יבוא כמעט תמיד לפני השלמת משא ומתן וחתימת הסכם על רכישה (בליווי עורך דין). למידע אודות שמאי מקרקעין בחיפה