דמי כיס לילדים – כך תעשו את זה נכון

אחת הסוגיות הגדולות ביותר בנושא חינוך פיננסי לילדים הוא נושא הדמי כיס. התנהלות נכונה עם דמי כיס לילדים חיונית מאוד להתפתחותם של הילדים והקניית כלים לניהול פיננסי נכון כבר מגיל צעיר. ילדים בגיל 3-5 הנמצאים עדיין בגן אינם מפגינים עדיין יכולות הבנה בנושא המהות של הכסף ולכן אין טעם להתחיל מדמי כיס כבר בגיל זה. החל מהכניסה שלהם לבית הספר היסודי כדאי יהיה להתחיל להשריש בהם את ההבנה למהות הכסף והשימוש בו וכך תוכלו להפסיק לשמוע את המשפטים "אבל לכולם קונים" או "אבא/אימא תקנו לי" שכל ילד כבר מכיר מגיל צעיר.

מתי כדאי להתחיל לתת דמי כיס ואיך?

דמי כיס כדאי להתחיל לתת החל מגיל 6-7 ובשנתיים-שלוש הבאות להסביר לילד על השימוש הנכון בכסף, להכין אותו לאתגרים העומדים בפניו (כמו אחים/חברים שעשויים "לסחוט" ממנו כסף או לרגע הזה שיגמר לו כסף למרות שהוא "ממש" צריך משהו). כדי לבצע ניהול כלכלי נכון עבורכם ועבורו, חשוב להעניק בהתחלה דמי כיס דו או תלת יומיים, לא שבועיים ולא חודשיים. זאת עד שידע לשלוט קודם בסכומים קטנים יותר של דמי כיס כיוון שהילדים נוטים לפזרנות מהירה ופזיזה בהתחלה. 

החליטו מראש על הסכומים:

הכינו רשימה של הצרכים השונים של הילד ותחומי האחראיות הכלכלית שלו. כך למשל כל נושא האוכל, הביגוד, חומרי הלימוד וצרכים בסיסיים וחינוכיים יהיו כמובן על חשבון ההורים. שיחות טלפון מוגזמות, בילויים עם חברים או צ'ופרים שונים יהיו במסגרת אחריותו של ילדכם והוא יקבל תקציב בהתאם ליכולת שלכם ו/או בהתאם לצרכיו, בחלוקה שאתם תחליטו מראש. עדיף שיקבל את הכסף ביום קבוע בשבוע על מנת ליצור גבולות ברורים ולמנוע מצב שבמהלך השבוע הילד מנסה לבחון את הגבולות שלכם (והוא ינסה) ולכן יהיה עליכם להישאר חזקים ועקביים.