חבילה באה – איך בוחרים חבילת אינטרנט לבית

מאת: זאב נחמנזון

האינטרנט תופס חלק מהותי מאד מחיינו. איך שלא נביט על הדברים – גם כשאיננו צורכים אותו באופן ישיר מהטלפון או המסך, כמעט כל דבר דיגיטלי או מכשיר שאנו משתמשים בו כיום – מחובר לאינטרנט. זה גם אומר תחרות טכנולוגית עזה מאד. אז כיצד נדע איך לבחור את חבילת האינטרנט המתאימה לנו ביותר?

קרדיט: shutterstock

מי שחזה בהמצאת האינטרנט והכנסתו לבתים פרטיים – ספק אם היה מאמין שהוא יגיע לאן שהגיע היום, והדרך עוד ארוכה ומבטיחה מאד. מחיבור קווי ואיטי מבוסס חיוג, שבו לא ניתן היה לשוחח בטלפון ולשלוח הודעה במקביל, שלא לציין את זמן העלאת או הורדת קבצים בסיסיים – הגענו למצב שבו בלחיצת כפתור במקום העבודה שלכם אתם יכולים להדליק דוד, ובמקרים מסוימים אפילו להפעיל את מכונת הכביסה בבית שלכם, לא כל צורך בחיבור קווי. שיחות טלפון בינלאומיות, שפעם היו נחלתם של אנשים עסקים עשירים, הן היום דבר חינמי וזמין לכל מי שיש לו אינטרנט זמין ומכשיר בסיסי ליצירת קשר, וזאת באיכות שיחה טובה יותר ואפילו בווידאו. אלו דוגמאות פשוט ובודדות מתוך מה שעולם הטכנולוגי מציע לנו וזה עוד שבריר ממה שהעתיד, אפילו הקרוב, מכין לנו. אל שוק התקשורת הדינמי והרווחי מאד מגיעים הרבה מאד שחקנים וכל אחד מהם מנסה לתפוס לעצמו נישה או נתח. חברות התקשורת המציעות היום חבילות אינטרנט מנהלות מאבק תחרותי וחיובי על יכולות, ביצועים, מחיר ושירות. בקצה השני, אנחנו, הצרכנים, מחוזרים ומבוקשים. עם זאת, הפערים הטכנולוגיים, הפריסה בארץ והתנאים יכולים להציף אותנו. מזל שהגעתם לפה (על גב האינטרנט, כמובן), ואנחנו יכולים לתת לכם קצת מידע רלוונטי.

מהיר ומבלבל

נכון, אם האינטרנט מתבסס על הורדה והעלאה של נתונים ומידע – אנחנו רוצים את קצב ההעברה המהיר ביותר. אבל לפני כן – חשוב להבין מה משמעות המהירות ולמה היא משמשת. עד מהלך כשנתיים אחורה, אינטרנט ברוחב פס של 100 מ"ב נחשב שיא, ובטח שהספיק לכל שימוש ברשת. גם היום, לצריכה של חדשות, רשתות חברתיות, הודעות מייל ותקשורת כללית אין לנו צורך ביותר מכמה עשרות MB. אם אנחנו מעוניינים לצפות בטלוויזיה בסטרימינג – נידרש לפס רחב יותר על מנת לאפשר צפיה חלקה ושוטפת, במיוחד כשכיום איכויות הצפייה רק משתפרות וכמעט כל שידור ניתן לקבל כיום באיכות 4K. גם במשחקי רשת, תחום מאד נוכח שגם הוא הולך ומתעצם – קצב העברת הנתונים קריטי לחוויית המשחק, וכאן חשוב גם קצב העלאת הנתונים, בניגוד לאחרים. לכן, לפני שאתם בוחרים חבילת אינטרנט – חשוב שתגדירו מראש מה עיקר השימוש בה, ובנוסף – כמה מכשירים יהיו מחוברים אליה, כי מהירות, לפחות בכל הקשור לאינטרנט – היא לא סתם מספר.

כל המי ומי

מהירות אמרנו? קחו פרארי, שימו בה ארבעה נוסעים לצד הנהג, רתמו לה עגלה כבדה מאחור, האם היא עדיין תהיה מהירה? אולי, אבל בטוח פחות מאשר היה בה נהג אחד בלבד. וכאן זה מביא אותנו לסוגיה לא פחות חשובה ממהירות. כמות הצרכנים על הרשת הביתית שלכם – ממכשירי סמארטפון, מחשבים, טלוויזיות, קונסולות משחקים ובבתים חכמים גם מוצרי חשמל כמו מקרר ותאורה, תשפיע בסופו של דבר על קצב הנתונים. עוד דבר שישפיע על הקצב הוא הקליטה והפריסה בבית עצמו. בחדרים דוגמת ממ"ד יהיה הרבה יותר קשה ליהנות מרמת קליטה גבוהה, ואם מדובר בבית רחב ככל שמתרחקים מנתב האינטרנט האיכות גם תרד. לכן חשוב מאד לבדוק את הטכנולוגיה שבה מוצעת לכם חבילת הגלישה, ומה המשמעות של כמה מכשירים שיושבים עליה. בבתים מסוימים הם יכולים להגיע לעשרים כאלו. ככל שמדובר בקליטה – התייעצו גם עם שכנים ובצעו בדיקות מהירות כדי לקבל תמונה טובה יותר על הבחירה שלכם.

קרדיט: shutterstock

תשתיות וספקים, חבילות ומחירים

גם היום האינטרנט הביתי מגיע ללקוח הסופי באמצעות שני "שותפים": תשתית האינטרנט, המתבססת בעיקר על כבלים ומסתמכת על שני שחקנים מרכזיים – הוט ובזק, ובנוסף יש את ספק האינטרנט עצמו, עוגה שמתחלקת בין מספר רב של חברות. כיום, רוב החברות שמציעות שירות אינטרנט מציעות כבר חבילה הכוללת את התשתית והספק, ולמרות שניתן לפצל ביניהן – כמעט תמיד נכון ומשתלם יותר לבחור בחברה אחת עבור תשתית וספק. הן מבחינת השירות והן מבחינת המחיר. ואם כבר מחיר, לסיום, מדובר בפקטור משמעותי מאד בבחירת חבילת האינטרנט שלכם. ככל שרוחב הפס עולה גם העלות עולה. כדאי מאד להיות קשוב למבצעים העולים מדי פעם וגם לוודא כי אתם מקבלים תמורה טובה לסכום ששילמתם.