כך תבחרו בית אבות מתאים להורה שלכם

בחירת בית אבות – הקריטריונים שחשוב לבדוק

כאשר הורה נזקק או מעוניין לחיות במסגרת של בית אבות, אנשים רבים עושים טעות נפוצה ומחפשים רק על פי קריטריון המרחק ממקום מגוריהם, כך שיוכלו לבקר אותו בצורה נוחה. זהו בהחלט היבט חשוב, אך הוא זניח לעומת קריטריונים אחרים שחשוב לבדוק קודם לכן. בשורות הקרובות נסקור אותם עבורכם, כך שתוכלו למצוא להורה שלכם את פתרון המגורים הטוב ביותר עבורו.

התאמה לצרכים – בהווה ובעתיד

אם הגעתם למסקנה שאין ברירה מלבד לחפש להורה שלכם מסגרת מגורים חדשה, ככל הנראה שכבר ניסיתם אפשרויות רבות אחרות – לקחתם הלוואה או ביצעתם מיחזור משכנתא על מנת להשקיע בבית הקיים שלו כספים להתאמת התנאים למצבו החדש, ובכל זאת גיליתם שהוא לא יכול להסתדר לבד. אולי אפילו העברתם אותו לגור איתכם וגיליתם שהדבר לא נוח לו וגם לכם.  מה שלא תהיה הסיבה, אם כבר החלטתם לבחור באפשרות הזאת, עליכם לוודא כי תהיה זו מסגרת מגורים מושלמת שתתאים לצרכיו בהווה וגם בעתיד.

בימינו קיים מספר רב של בתי אבות וכל אחד מהם נבדל מהאחר במספר היבטים שחשוב שתבררו לגביהם מראש:

  • סוג המחלקות – ישנם בתי אבות שמיועדים לקשישים עצמאיים ואילו אחרים לסיעודיים ברמות כאלו ואחרות. ישנם גם כאלה שמראש מציעים מחלקות מגוונות, כך שבמידה ומצבו הרפואי של ההורה שלכם ישתנה באופן זמני (למשל, לאחר ניתוח) או באופן קבוע (בעקבות הגיל ומחלות שונות שעלולות לצוץ) הוא לא יצטרך להתרגל למסגרת חדשה לחלוטין ושוב לעבור קשיי הסתגלות כלשהם.
  • אופי הפעילויות – כל קשיש הינו בעל אופי ומעורבות חברתית אחרת. ישנם כאלו שאוהבים להישאר עצמאיים ולא להיות מעורבים בפעילויות חברתיות. אחרים מעוניינים בחברה ופעילים יותר ומחפשים מקום עם כמה שיותר חוגים. לכן חשוב שתבחרו מראש במוסד שמתאים לאופי של ההורה שלכם, כך שהוא יוכל למצוא את מקומו ביתר קלות. בימינו אף ניתן למצוא בתי אבות שמראש מיועדים לקבוצות אוכלוסייה מסויימות (למשל, בית אבות בולגרי, כזה שמיועד לשומרי מסורת וכו').
  • אנשי הצוות – כאשר אתם מעבירים את ההורה שלכם לבית אבות, אתם בוודאי רוצים לדעת שתמיד יהיה מי שישגיח ויטפל בו ושתוכלו להיות שקטים מהבחינה הזאת. מקום ברמה גבוהה יציע מספר רב של אנשי צוות, מה שבהחלט יאפשר לכם את השקט הזה. מלבד מנהלים, מדריכים ומנקים, יהיו בו באופן קבוע גם רופאים, אחיות, רוקחים, דיאטניות, עובדות סוציאלית, פיזיותרפיסטים ועוד. על מנת להבטיח זאת, שאלו כמה ואילו אנשי צוות נמצאים לאורך שעות היום (והלילה!!!) במקום ואף נסו לברר ככל שניתן על המקצועיות ויחסי האנוש שלהם, דרך אחרים שהוריהם מתגוררים באותו המוסד.

החשיבות של בית אבות עם רישיון מתאים

מצאתם בית אבות שעומד בכל הקריטריונים החשובים מבחינתכם? כעת רק וודאו כי אכן מדובר במוסד שמחזיק ברישיון המתאים. במדינת ישראל יש להוציא רישיון עסק מיוחד על מנת להפעיל בתי אבות והנהלים הינם מחמירים ביותר מבחינת הנגישות, ציוד ההחייאה במקום, סניטציה, צוות רפואי ועוד. ככל שמדובר בבית אבות שבו שוהים קשישים במצב מורכב יותר מבחינה סיעודית, כך רישוי העסק מחמיר יותר, ובכל מקרה הוא חייב להיות תקף לאותה השנה ולהיות מחודש בכל פעם.