התחדשות עירונית

הליך התחדשות עירונית הוא הליך שמתייחס לשיקום או בנייה מחדש של מבנים ישנים או מרקם בנוי ישן אם תרצו. ההתחדשות העירונית בדרך כלל נוגעת בשדרוג מבנים ישנים, חיזוק התשתיות שלהם וחידוש המבנה, הוספת קומות ודירות חדשות, סידור חניה, חיבור לתשתיות קיימות ועוד. לצד זה יש גם פרויקטים של פינוי בינוי למשל שבהם הורסים את המבנה הישן שהתשתיות שלו לא מספיק חזקות ולא תואמות את התוכניות החדשות ובונים במקומות בניין חדש, בטוח יותר ועמידה בכל התקנים הנדרשים לצד דירות חדשות ומרווחות יותר, קומות ודירות חדשות ועוד.

איך מתבצע הליך של התחדשות עירונית?

  • בשלב הראשון מגבשים את הדיירים סביב הרעיון ומחליטים על סוג הפרויקט הנדרש: תמ"א 38, פינוי בינוי או אחר. לאחר מכן מחליטים הדיירים על הנציגות שתוביל אותם בהליך.
  • הנציגות הנבחרת תבחר עורך דין ומפקח בניה מטעם הדיירים שיש להם ניסיון בנושא התחדשות עירונית ואלה ילוו את ההליך וידאגו לאינטרסים של הדיירים.
  • כעת נציגי היזם יפגשו עם נציגי הדיירים כדי לסגור את ההצעה/ההסכם בין הצדדים: תנאים מסחריים, קונספט תכנוני ועוד. אם יש לדיירים שאלות הם יוכלו להעלות אותם בפגישה זו גם כן.
  • לאחר הכנת ההסכם בין הצדדים היזם יפעל לטובת קבלת האישורים מול הרשויות עד לקבלת היתר הבניה המיוחל. 
  • לאחר מכן ההסכם יכנס לתוקף והעבודה תתחיל להתבצע עד מסירת המפתח לדיירים.

לסיכום; פרויקטים של התחדשות עירונית בתל אביב למשל הינם פרויקטים מבורכים וחשובים מאוד שכן הם עוזרים בהיבט הכלכלי, החברתי והבטיחותי גם לדיירים, גם ליזם וגם לעירייה. במהלך ההליך מבצעים שדרוג או בנייה מחדש למרקם בנייה קיים. ההליך מתבצע בכמה וכמה שלבים הכרוך בקבלת היתרים מהרשות המקומית ולכן חשוב מאוד להליך את ההליך מוקדם ככל האפשר, לסגור את ההסכמים בין היזם לדיירים בהקדם האפשרי ולהתקדם לקבלת האישורים מהרשות המקומית.