חשיבותה של תוכנית עסקית לניהול פיננסי נכון של העסק

תוכנית עסקית לניהול פיננסי

תוכנית עסקית לניהול פיננסי נכון של העסק,  היא הבסיס להתנהלותו של כל עסק, לאור החשיבה הרבה שהוקדשה להכנת תוכנית זו בתחילת הדרך, היא זו שמכריעה בכל נושא כספי הקשור לעסק וזאת כדי שלא יהיו טעויות קריטיות בהתנהלות השוטפת.

המגבלות של התוכנית העסקית

לאור העובדה שבתוכנית העסקית רשום הצפי הריאלי של ההכנסות וגם אומדן של ההוצאות, בוצע תחשיב שההכנסות מכסות את ההוצאות ולכן כל הוצאה משמעותית נוספת תיצור בעייתיות בתזרים המזומנים. לכן לא מבצעים הוצאות שלא תוכננו מראש ולא רשומות באופציה של תוכנית עסקית, כמו לדוגמה רכישת מכונה למפעל, מכונית, כמות של מחשבים ועוד.

השימוש בתוכנית העסקית

כדי לקדם מהלכים של קבלת ערבות המדינה, החברה צריכה להציג תוכנית עסקית ומנהל החברה והיועץ הכלכלי נדרשים לתת תשובות לנציגי הבנק, אשר מנתחים תוכנית זו. המידע שרשום בתוכנית הוא אקוטי ומשפיע על קבלת ההחלטה של נציגי הבנק. הביטוי של האמון שנותנים נציגי הבנק בדוח הוא זה שמשפיע על קבלת ההחלטה, אם לאשר הלוואה או לא לאשר אותה. ואם התשובה היא חיובית, מה יהיו תנאיה מבחינת ריביות, עמלות וערכן של הבטוחות.

פיתוח עסקי

כל חברה מבצעת פעולות עסקיות שונות, אם לדוגמה גורם זר מעוניין לרכוש את החברה, הוא בוחן דבר ראשון תוכנית עסקית כדי לקבל זווית ראייה ראשונית, על אופן ההתנהלות של החברה. בעקבות העיון בדוח זה, תהיה החלטה עקרונית אם ממשיכים בתהליך בדיקת הנתונים לגבי רכישה או מיזוג, או לחלופין אין כוונה להמשיך בהתנהלות זו.

גם כאשר חברת סטארט אפ מעוניינת לבצע סבב גיוסים. היא מעבירה תוכנית עסקית לכל אחד מהמשקיעים והוא בוחן בסודיות את המידע. לאור ההתרשמות שלו מההיתכנות של התוכנית העסקית ושל הפעילות בחברה, הוא יקבל החלטה אם הוא מעוניין להשקיע או לא.

שמירה על חשבון הבנק

בהתאם לתוכנית העסקית מתנהל תזרים המזומנים של העסק. מנהל החברה נמצא כל הזמן עם היד על הדופק כדי לוודא שיש הלימה בין הנתונים ואכן כל הכספים שהיו אמורים להיכנס לחשבון הבנק נכנסו בפועל. ב

מקרה של תקלה כמו אי קבלת תשלום מלקוח מסוים, יש להיערך מראש למצב זה  ולבצע פעולות שונות מול הבנק, כדי לא להיכנס לפלונטר פיננסי. זו יכולה להיות הלוואה קצרת טווח, ניכוי של המחאות דחויות וכך הם יועברו ככסף מזומן לחשבון הבנק.