תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק – מתי זה אפשרי?

היום בעידן האינטרנט ניתן למצוא יותר ויותר אנשים אשר עושים שיימינג באינטרנט לבתי עסק, חברות או אפילו לאנשים אחרים. לעיתים מדובר על ביקורת שלילית לגבי מוצר או שירות מסוים, ואילו במקרים אחרים מדובר על הכפשות ופגיעה במוניטין. אין ספק כי לא מעט נזק עלול להיגרם כתוצאה מלשון הרע, היות והדבר עלול לפגוע בפרנסה של אותו האדם, בכבוד שלו וכמובן במעמד החברתי שלו. אך כדאי לדעת כי חוק איסור לשון הרע קובע כי כל אדם שנפגע כתוצאה מלשון הרע, יכול לתבוע פיצויים מהאדם הפוגע גם ללא הוכחת נזק. במקרים מסוג זה, ניתן לקבל פיצוי העומד על 50 אלף ₪, או אפילו 100 אלף ₪, במידה וניתן להוכיח כי המטרה הייתה לפגוע. 

תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק – מה כדאי לדעת בנושא?

קודם כל, חשוב להבין כי לעומת תביעות נזיקין אחרות, כאשר מדובר על תביעת לשון הרע, קשה להוכיח נזק כלכלי. אין ספק כי פגיעה בשם הטוב ובמוניטין של העסק יכולה לפגוע בו מבחינה כלכלית, אך הבאת הראיות במקרים מסוג זה אינה פשוטה. לכן החוק מחמיר בנושא, ומאפשר לקבל פיצוי גבוה, גם ללא צורך להוכיח נזק ממוני. פסקי דין שונים שניתנו לאורך השנים, התוו מספר היבטים אשר נלקחים בחשבון בתביעות מסוג זה. למשל, בית המשפט מתייחס להיקף הפגיעה בשם הטוב של הנפגע, רמת החשיפה לפרסום הפוגע וכדומה. כמו כן, ישנה חשיבות עצומה לשאלה האם הייתה כוונה לפגוע, היות והדבר עלול להכפיל את גובה הפיצוי.

לסיכום, תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק מתמקדת בהיבטים שונים הקשורים למקרה. ישנה חשיבות למעמדו של הפוגע ולמעמדו של הנפגע, רמת הסבל וההשפלה שנגרמה לנפגע, היקף החשיפה לפרסום הפוגע וכדומה.

נפגעתם מהוצאת דיבה? הכירו את הזכויות שלכם בלינק https://www.shlomiweinberg.co.il/diba