שקל לבן ליום שחור: התמודדות עם ירידות בבורסה

כמה עצות שיעזרו לכם להבין איך להתמודד עם המצב וכיצד להתכונן – פיננסית ונפשית – למצב של שוק דובי

שולי הלוי

 

מסכים אדומים בבורסה וכותרות על ירידות ערך חדות בעיתונות, המתפרסמות לצד טורים של פרשנים עם תחזית להתאוששות השווקים – התנודות בשוק ההון מעלות את רמות המתח בקרב משקיעים מנוסים ומתחילים כאחד. איך מומלץ להתנהג בתקופה של ירידות? למכור? לקנות? עכשיו? לחכות?

 

יש כל מיני דרכים להתמודד עם המצב, אולם כל אחד מאיתנו מכריע באיזו גישה לבחור בהתאם למידת ההבנה בחומר והנטייה האישית. ההחלטה תלויה ברמת ההבנה את שוק ההון, אופי מסלולי ההשקעה – השקעות לטווח קצר, כמו פק״מ בנקאי או פוליסה פיננסית ברמת סיכון נמוכה; והשקעות לטווח ארוך בפיזור גבוה – כמו גם ניסיון בפועל ממשברים קודמים ואפילו מודעוּת לנטיות אישיות, שכמעט תמיד משפיעות על תהליך קבלת ההחלטות.

פוליסה פיננסית
תמונה: shutterstock

 

המכנה המשותף הנמוך ביותר

מחקרים של מומחי כלכלה התנהגותית הצביעו בשנים האחרונות על כמה הטיות פסיכולוגיות המשפיעות על תהליך קבלת ההחלטות של משקיעים. כך, למשל, במאזן בין הפחד מהפסד לבין התקווה לרווח רובנו סובלים מהראשון. הימנעות מלקיחת סיכון מלווה בחשש תמידי מהפסד ומובילה לביצוע החלטות השקעה לא-נבונות, שרוב הסיכויים שנתחרט עליהן בדיעבד.

 

גם ״חשבונאות מנטלית״ היא מאפיין נפוץ בקרב משקיעים, כשקביעתו של סכום מסויים הופכת לבוחן ביצועים לאיכות ההשקעה. ההתחשבנות האינסופית והבהלה שנוצרת למראה שיעור השינוי בערך ההשקעה מיום קנייתה – במיוחד בימים שבהם נרשמות ירידות – מביאה לעיתים רבות ללחיצה נמהרת על כפתור המכירה.

 

מכנה משותף נוסף שמצאו חוקרי הכלכלה ההתנהגותית הוא נטיית העדר, לפיה משקיעים נוטים לקבל החלטה בהתבסס על החלטות של אחרים. הבחירה באפיק השקעה כזה או אחר בעקבות המלצתם או פעולתם של אחרים נעשית מבלי לשאול את השאלה המתבקשת: האם הבחירה נכונה עבורי? תופעת השקעת העדר עלולה גם ליצור רושם של עליית מחירים לא סבירה, ומשקיעים קטנים שנמצאים בשוליים מצטרפים לעדר מאוחר מדי ומשלמים על כך ביוקר.

 

כסף נזיל ליום מעונן

כל תיק השקעות צריך תיק עזרה ראשונה: חיסכון לטווח קצר, שזמין למשיכה מיידית במקרה הצורך. חיסכון בקופת גמל הוא חלק מהריצה לטווח הארוך בעולם ההשקעות, וחיסכון המבוסס על כלים דוגמת פוליסה פיננסית מהווה מעין ״מאגר ליום סגריר״. מאז רפורמת בכר, שמטרתה היתה להפחית את ריכוזיות המערכת הבנקאית בשוק ההון, עומדות לרשות ציבור החוסכים (והמשקיעים) אפשרויות רבות יותר לבחירה.

 

בתקופות של ירידות ומסכים אדומים אנחנו חוזרים לעצותיהם של אחרים, כמו למשל המשקיע ג׳ון בוגל, שאמר כי התגובה הבריאה ביותר לשוק קורס היא לא לעשות: !Don’t just do something, stand there. עצה אחרת מגיעה מהמיליארדר וורן באפט, שממליץ למשקיעים: ״אל תחזיקו מניות אם ירידה של 50% בערכן בתוך פרק זמן קצר תגרום לכם לחוש מצוקה חמורה״.

ואיך אתם מתמודדים את התקופה? ספרו לנו בתגובות.