שלא תחטפו שוק – הכיסויים החשובים שכדאי שיימצאו בביטוח לרכב החשמלי שלכם

הרכבים החשמליים כבר כאן ובגדול, והנוכחות שלהם על הכביש כבר הפכה לשגרה. גם לכם (במידה ואין עדיין) יהיה רכב חשמלי בשלב זה או אחר, וזה הזמן לדעת איך צריך להיערך לכך מבחינה ביטוחית

זאב נחמנזון

קרדיט Shutterstock

ממש בשעה שהמילים האלו נכתבות, מחיר הדלק קופץ מעלה בכמה אגורות לליטר. הסכום הזה לא מפסיק לעלות ולמרות שמדובר באגורות – הוא מורגש, ומאד. כל תנודה בעולם משפיעה על מחיר חביות הנפט ואיכשהו, זה תמיד מתגלגל לפתחו של הצרכן הסופי, ותמיד לרעתו. אז העולם הפנים והטכנולוגיה התפתחה ורכבים חשמליים שעד לפני לא יותר מעשור נראו כלקוחים מסרט מדע בדיוני, הפכו לדבר הבא בעולם הרכב בפרט והתחבורה בכלל. טסלה היא שם מותג מוכר ומזוהה מאד בכל העולם, ולמעשה כל יצרנית רכב מוציאה היום דגמים בהנעה חשמלית במקביל לרכבים המסורתיים, ולכולם ברור כי לשם הרוח נושבת. הרכבים האלו, שבתחילת דרכם נמכרו במחירים גבוהים משמעותית – הולכים ונעשים נגישים, מתחרים במכוניות המשפחתיות  גם בעלות, ועם החסכון העצום בהוצאות הדלק – זו רק שאלה של זמן מתי לכולנו יהיה רכב חשמלי. יתרה מזו – אם לפני 3 שנים, כשהמכוניות החשמליות החלו לעלות על כבישי ישראל ניתן היה לרכוש אותן חדשות בלבד מהיבואן – היום הן זמינות ומוצעות במחירים מצוינים במגוון סוכנויות ותנאים, ואפילו דרך ליסינג פרטי תוכלו להתקדם לחזון העתיד והחסכון הכלכלי. עם זאת, לבד משינויים טכנולוגיים קיימים גם שינויים וסעיפים בפוליסת הביטוח של הרכבים החשמליים, ויש להם משמעות חשובה, ולא רק בעלות. הנה קצת מידע ששווה להכיר.

למישהו יש מטען?

נתחיל ונציין שמעבר לביטוח החובה הבסיסי, שבדיוק כשמו יש לרכוש אותו לכל סוג רכב גלגלי ממונע בארץ, אנו מכירים את הביטוח המקיף ואת ביטוח צד ג'. האחרון אינו רלוונטי למקרים של רכבים חשמליים משתי סיבות עיקריות: ראשית מדובר ברכב יקר ומורכב יותר, שמעבר ל"ביקוש" הרב עבורו, עלות החלקים שלו גבוהה יותר. שנית, מבנה הפוליסה צריך לכלול גם רכיבים שאינם קיימים ברכבים מונעי בנזין וסולר. גם בין מותגי הרכב החשמלי יש מנעד מאד גדול של דגמים ומחירים. רכב משפחתי חשמלי עשוי לעלות רק רבע ממחירו של רכב יוקרה או ספורט חשמלי. פער המחיר בא לידי ביטוי גם בביטוח, וככל ששווי הרכב גבוה יותר – הפוליסה שלו גבוהה יותר. הביטוח המקיף ה"רגיל" כולל כיסויים למקרי תאונה, גניבה, אבדן להלכה וכמובן התוספים המוכרים כדוגמת שמשות, חלונות, מערכות מולטימדיה וכדומה. אבל, ביטוח מקיף לרכב חשמלי כולל גם כיסוי לרכיבים כדוגמת הסוללה, שמחירה לעתים יכול להגיע לשליש ממחיר הרכב. גם עמדות ההטענה לרכב, כשעל פי רוב יש לפחות שתיים כאלו, מצריכות כיסוי למקרי נזק כאלו או אחרים. נוסף על כך, כללי המשחק משתנים כאשר במקרה והסוללה נגמרת במהלך נסיעה, לא ניתן לקפוץ לתחנת הדלק הקרובה ולהביא סוללה חלופית או למלא קצת חשמל בבקבוק, בניגוד לבנזין. מקרה כזה מצריך גרירה לנקודת טעינה קרובה, ולכן חשוב מאד לוודא כי בפוליסת הביטוח קיימים שירותי גרירה והם כוללים מענה גם למקרה כזה. חשוב לזכור כי למרות ההתקדמות הטכנולוגית טווחי הנסיעה עדיין אינם ברורים ומדויקים לחלוטין, וישנן לא מעט נסיעות ארוכות ברחבי הארץ או פקקים לא צפויים, ובדיוק לשם כך אין לזלזל בשירותי הגרירה.

מקום להשוואה

על מחירי הרכב החשמלי ביחס לרכבי הבנזין כבר דיברנו, אבל כדאי להכיר גם את עניין עלויות הביטוח. כפי שהזכרנו, רק ביטוח מקיף תקף לרכבים חשמליים (אם תתעקשו – אולי תמצאו חברה שתסכים לבטח צד ג' אך זה חסר כל הגיון), והרכבים החשמליים גם נוחים יותר לביטוח מבחינה טכנית. כשיש הרבה פחות חלקים מכאניים כדוגמת רדיאטור או תיבת הילוכים – הבלאי מצטמצם והשחיקה של המנוע אפסית. כשם שעלויות הטיפולים השוטפים יורדת ומתמקדת רק בבלאי טבעי של בלמים, צמיגים ותחזוקה כללית כמו פנסים ועדכוני תכנה במחשב – שווי הרכב נשמר. בנוסף לכך, הרכבים החשמליים הם גם נושאי בשורה טכנולוגית, וככאלו מותקנות בהם מערכות מתקדמות ביותר של בלימה, התראה, שליטה ומערכות אקטיביות נוספות. כל אלו מקטינים את הסיכויים להיות מעורבים בתאונה, ומעבר לשמירה על החיים – יש פה שכבת הגנה נוספת גם לרכב, וזה משהו שחברות הביטוח מאד אוהבות, וגם זה יורגש בעלות הפוליסה – הפעם, לטובתכם.