רפואה פרטית לעומת רפואה ציבורית

בשנים האחרונות מתקיימים לא מעט דיונים אודות הרפואה הפרטית, ההולכת ותופסת נתח נכבד לעומת שירותי הרפואה הציבורית. בשורות הבאות נבדוק מספר הבדלים בין השירות הפרטי לציבורי ונבחן את הטענות העיקריות.

 

תוכן עניינים

כמה זה עולה?

סוגיה מרכזית בדיון על רפואה פרטית מול ציבורית קשורה כמובן לכסף, כלומר לסכומים שמשלמים אנשים מכיסם או דרך חברות הביטוח הפרטיות. אין ספק כי העלויות גבוהות עבור הפרוצדורות השונות ברפואה הפרטית, וכפי שנראה בהמשך יש לכך גם סיבות טובות. רק כדי לסבר את האוזן, ניתוח מעקפים פרטי עולה למטופל כ- 13 אלף שקלים וללא ביטוח בריאות כ- 80 אלף שקלים, ניתוח החלפת מפרקים יעלה כ- 20 אלף שקלים וללא ביטוח בריאות כ- 50 אלף שקלים, וניתוח לתיקון בקע יעלה כ- 7,000 שקלים וללא ביטוח כ- 20 אלף שקלים. כל הניתוחים האלו ברפואה הציבורית אינם כרוכים בעלויות בכלל מצד המטופל.

 

הלכה למעשה, אין מחירון אחיד ברפואה פרטית לכל סוג של ניתוח או אשפוז, מאחר שמדובר בשוק פתוח ובעלויות המשתנות בין מוסד אחד למשנהו. כך לדוגמא צנתור לב בבית חולים פרטי עשוי לנוע בין 28 ל- 38 אלף שקלים, ניתוח ברך בין ששת אלפים ל- 22 אלף שקלים, וניתוח קטרקט בין 4,500 ל- 13 אלף שקלים. מדוע קיימים פערים כה גדולים? הדבר תלוי במוניטין של המוסד הרפואי, ברמת השירות שהוא נותן, בשמם של המומחים המבצעים את הניתוח, בשיקולים כלכליים של ההנהלה, ועוד.

 

יחד עם זאת, ראוי לציין כי בניתוחי רפואה פרטיים, החלק הארי של הסכום (למעלה מ- 80%), הולך אל המנתח והצוות הרפואי. אין פלא איפה שהרפואה הפרטית קורצת למומחים, ובמיוחד לבכירים, שבמקום הכנסה של עשרות אלפי שקלים לחודש ברפואה הציבורית, יכולים להכניס לכיסם מאות אלפים ולפעמים גם מיליוני שקלים בשנה.

 

האם העלות מצדיקה את השירות?

ככל הנראה, כן. כולנו מכירים את המצב השורר בבתי החולים הציבוריים בארץ לעומת הרפואה הפרטית, ואין צורך להכביר מילים על התנאים, התורים וכן הלאה. לעומת זאת, ברפואה פרטית אפשר לבחור מי יהיה הרופא שיבצע את הניתוח (אם מדובר במסגרת שר"פ), ואפשר לבחור את מועד הניתוח שהכי מתאים לכם, עם זמן קצר בהרבה לעומת הרפואה הציבורית. בנוסף, ניתן לבחור את השיטה שבה תבוצע ההתערבות הרפואית, מה שכמעט לא אפשרי ברפואה הציבורית, וכמובן – ניתן לבחור את חדר האשפוז שאי אפשר להשוותו לשום דבר שראיתים בבית חולים ציבורי.

 

אין פלא איפה, שחלק עצום מהישראלים בוחר בביטוחי בריאות פרטיים המממנים שיעור נכבד מהעלויות, על מנת שביום מן הימים יוכלו ליהנות ממיטב השירות הקיים בישראל. יחד עם זאת, הויכוח אודות רפואה פרטית מול ציבורית עדיין נמשך. רבים וטובים טוענים כי רפואה פרטית איננה הפתרון למצוקת הרפואה הציבורית בישראל, והיא גם מעלה שאלות מוסריות כבדות משקל – בעיקר אודות הפערים בין מי שהממון מצוי בכיסו ומי שלא.