על אתגרים כלכליים גלובליים בימינו

מבט חטוף על אריזת השוקולד האהוב עליכם מגלה שהשוקולד מיוצר גם מקקאו מיובא. אבל מה בדיוק נדרש כדי לייצר את חפיסת השוקולד הזו? אחרי הכול, היא הגיעה לאחר סדרת קשרים בינלאומיים שהתקיימה בין ספקים וקונים ברחבי הגלובוס. 

כלומר, כל האתגרים הכלכליים בימינו משפיעים על כל השותפים בעולם. לא צריך להסתמך על סקרים מקצועיים של מכון מחקר עבור סקרי שוק כדי להבין שמחסור בדלק משפיע על שינוע הקקאו, שבתורו משפיע על יבוא הקקאו ועל ייצור השוקולדים. 

גורמים המשפיעים על הכלכלה העולמית ופתרונות אפשריים

הגורמים העיקריים המשפיעים על הכלכלה העולמית, ויוצרים את האתגרים הכלכליים העיקריים בימינו, הם: גידול האוכלוסייה, גידול הביקוש למשאבים וגידול הזיהום.

  • גידול האוכלוסייה

אחת הבעיות העיקריות בתחום הכלכלה העולמית היא בעיית המחסור (במחסור, באנרגיה ועוד). המשאבים המוגבלים שלנו לא יכולים לספק את הרצונות הבלתי מוגבלים שלנו. וככול שאוכלוסיית העולם הולכת וגדלה, כך גם הרצונות ממשיכים לגדול, אלא שהמשאבים נשארים מוגבלים. לכן, יש צורך למצוא פתרונות לבעיית המחסור הכלכלי העולמי.

כלומר, המצב שבו קצב גידול האוכלוסייה הולך וגדל, וזמינות המשאבים לא גדלה בהתאם, מוביל לגידול בביקוש למשאבים ומכאן גם להחמרת המחסור. לכן, גידול האוכלוסייה הוא אתגר כלכלי עולמי שמגביר את אתגר המחסור העולמי.

לדוגמה, מדינה עם אוכלוסייה של 2 מיליון איש, שהמשאבים שלה יכולים לספק ביטוח בריאות לאומי אך ורק לתושבים הנוכחיים, לא תצליח לספק ביטוח זה לכולם אם האוכלוסייה תמשיך לגדול. דוגמה זו משקפת את הלחץ הגדל על המשאבים הזמינים, ככול שחל גידול באוכלוסייה. 

פתרונות אפשריים: במדינות מפותחות, שבהן גידול הילדים הוא יקר מאוד, מתן תמריץ להורים יעודד אותם להסתפק במשפחה קטנה. במדינות מתפתחות, לעומת זאת, הילדים נתפסים כנכס, וגם הוצאות הגידול שלהם נמוכות יחסית מה שמעודד הבאת ילידם רבים. 

באופן כללי, התמריצים מתייחסים לדברים שנסכים לוותר עליהם כשאנחנו עוסקים בפעילויות התורמות להגדלת אתגר המחסור.

  • צורך מתמיד במשאבי טבע

כיוון שמשאבי הטבע הם מוגבלים, הביקוש הגדל למשאבים אלה הוא אחד האתגרים הכלכליים של המילניום החדש. יש בעולם שני סוגי משאבים עיקריים: 

  • משאבים מתחדשים – אלה שלאחר השימוש בהן ניתן להמשיך ולהשתמש בהם, כמו אנרגיות השמש, המים והרוח. 
  • משאבים שלא מתחדשים – משאבים שמוצו לאחר השימוש בהם (כמו דלקים מאובנים).

פתרונות אפשריים: שינויי מחירים שהופכים משאבים לא מתחשבים אלה לפחות אטרקטיביים, או פניה לאחריות האזרחית שתדרבן אנשים להגדיל את ההסתמכות שלהם על משאבים מתחדשים, לטובת הסביבה המשותפת.

  • זיהומים

זיהומים מתרחשים כאשר הסביבה זוהמה בחומרים רעילים. שחרור של חומרים מזיקים לאוויר, למקורות המים או לאדמה – מסתכם בזיהום. בימינו, פליטת גזי חממה, פסולת תעשייתית ופסולת ביתית הן כמה מהגורמים הנפוצים לזיהום הסביבה.

פתרונות אפשריים: לייקר את הזיהום כך שאנשים ישקלו חלופות ידידותיות לסביבה. שיטות כמו תקנים מחמירים, אגרות זיהום והיתרי זיהום סחירים, יכולים לסייע להשגת המטרה. 

מאמר זה נכתב בשיתוף >>  https://www.ms-ci.co.il/