עובדים מהבית? איך לשמור על זכויות העובדים גם מרחוק

זכויות העובדים מביתם אינן צריכות להיפגע בגלל מגפת הקורונה

 

חלק גדול מן העובדים בישראל, עברו שינוי משמעותי כאשר הקורונה גרמה למעסיקיהם לאפשר להם עבודה מהבית. מלבד האילוצים של שכירים רבים במשק לעבור לשיטת עבודה זו, ישנם עוד רבים אחרים אשר העבודה ממשרד ביתי היא חלק בלתי נפרד מחייהם. אלו הם הפרילנסרים אשר מטפחים עסק עצמאי משלהם, כאשר גם הם נפגעו מההשלכות של המגיפה על החיים ומירידה משמעותית ביכולת להתפרנס. הבקיאות בתחום זכויות העובדים העצמאיים והמודעות להחלטות הממשלה השונות הנוגעות לנושא זה, יכולה להקל מאוד על חייהם של מי שעובד מהבית, בין אם באופן קבוע ובין אם זמנית בשל המצב, לפחות בהיבט של קבלת תחושת ביטחון כלכלי מסוים.

האם זכויות העובדים עלולות להיפגע כשהעבודה נעשית מהבית?

 

האופי של כל עבודה באשר היא, כאשר היא מתנהלת מהבית – הוא שונה לחלוטין מהגעה יום יומית למשרד. החיכוך התמידי בין חיי המשפחה לבין החיים המקצועיים, מקשה מאוד על מי שנאלץ להסתגל כעת לתפקוד תקין במסגרת המשרה שהוא ממלא, בגלל הקורונה. כשזה נוגע אל זכויות העובד אין ספק שישנם לא מעט נושאים ש"נופלים בין הכיסאות", לרבות חוסר היכולת של האנשים למלא את התפקיד שלהם בצורה הטובה ביותר. לא מעט אנשים מתקשים לעבוד בצורה אפקטיבית, כאשר המשרה שלהם מתבצעת מהבית, מה שבמקומות מסוימים עלול להשפיע על ההכנסות שלהם, במיוחד אצל מי שמקבלים שכר לפי הגעה ליעדים. יתרה מכך – ישנם מנהלים אשר מתקשים להתמודד עם ניהול ובקרה על עובדים שפעילותם מתבצעת מהבית, מה שיכול להוביל להטלת משימות אינטנסיבית, בגלל שלכאורה לעובד "יש יותר זמן", מה שכמובן לא נכון.

זכויות העובד

כיצד אפשר לוודא את קבלת התנאים המיטבית גם בעבודה מהבית?

 

בזמנים "רגילים", המעקב אחר השכר והעמידה של הנהלת הארגון שבו אתם עובדים, הינם עניינים חשובים שיש לבצע על בסיס קבוע. היכולת להסתכל על המקום הנכון בתלוש השכר או לחשב את הסכום המדויק שצריך להיות כתוב בחשבונית – אם אתם פרילנסרים, מוטב שתהיה להרגל וכך תקל עליכם מאוד, כאשר תאלצו לעבוד אך ורק מהבית בגלל מגבלות הקורונה. עבור שכירים מדובר בתהליך מורכב יותר: תנאי השכר הם לעיתים סוג של "פאזל", בעיקר אצל עובדים שעתיים שמקבלים שכר לפי היקף השהייה והעבודה שלהם בתוך מקום העבודה.

איך תוודאו שאתם מקבלים את המגיע לכם?

 

ייתכן שיהיו ניסיונות של מנהלים לקצץ בתשלומי השעות במקרה של עבודה מהבית, כאשר הדרישות המקצועיות תישארנה זהות לתקופה של טרום הקורונה. חשוב שתדעו לכמת את השעות הדרושות לכם, בכדי לבצע את תפקידכם על הצד הטוב ביותר ובהתאם לשכר החודשי שקיבלתם כשעבדתם במקום הארגון עצמו. בצורה כזו, תוכלו לעקוב אחר שכרכם גם כשתתבקשו לעבוד מהבית ולהתעקש על קבלת שכר הוגן ומותאם.