עבודה מועדפת – מה זה ולמה משתלם לעבוד בה?

לפני מספר שנים החליטה המדינה לייצר פרויקט ייחודי עבור חיילים וחיילות משוחררים. הרעיון היה, מצד אחד לעזור להם למצב עבודה בקלות אחרי סיום השירות, באופן שיאפשר להם ליהנות ממשכורת סבירה, ומצד שני, לעזור לענפים מסוימים במשק אשר התמודדו עם מחסור בידיים עובדות. 

לשם כך יצרה המדינה את מה שאנחנו מכירים בשם עבודה מועדפת. הרעיון הוא מאוד פשוט, המדינה הגדירה ענפים מסוימים בהם כל חייל או חיילת אשר יבחרו לעבוד, יקבלו מלבד משכורת מהמעסיק גם מענק מהמדינה במידה וימלאו כמות מסוימת של שעות עבודה. בצורה כזו המדינה מעודדת חיילים וחיילות לעבוד בענפים אלו, ומנגד, המעסיקים נהנים מכוח עבודה צעיר וזול יחסית. 

מדובר על ענפי עבודה כמו חקלאות, בנייה, תיירות, תחנות דלק, ניקיון ועוד. צריך לציין, מעת לעת המדינה מעדכנת את הרשימה בהתאם למצב בשוק וכן היא מעדכנת את סכום המענק שהיא מספקת לחיילים עבור זמן העבודה שלהם. 

למה משתלם לחיילים לעבור בעבודה מועדפת?

מעבר לעובדה שהחיילים נהנים ממענק לצד משכורת קבועה (המעסיק מחויב לשלם משכורת בלי קשר לעובדה שהמדינה מעניקה לחיילים מענק), הרי שיש יתרון נוסף בעבודה מועדפת והיא, שחיילים עם שחרורם מהצבא, אין להם עדיין ניסיון תעסוקתי, מה שעלול לפגוע ביכולת שלהם למצוא עבודה בשוק. 

בעזרת עבודה מועדפת, הם גם נכנסים לשוק העבודה, גם יכולים ליהנות משכר קבוע עם תנאים סוציאליים מתאימים, וכן הם יכולים לעבוד בעבודה שהם לא מתחייבים אליה למשך תקופה ארוכה (כמו עבודות דרושים בחול). העבודה מאפשרת להם לחסוך כסף ללימודים או לטיול גדול אחרי צבא. 

חשוב לציין, שיש תקופת זמן מסוימת שחיילים משוחררים יכולים להשתמש באופציה של עבודה מועדפת לצורך קבלת מענק מהמדינה.