מה ההשלכות של העסקת עובד זר ללא היתר?

מאמר זה בוחן את ההשלכות של העסקת עובד זר ללא היתר.

אמנם העסקת עובד זר יכולה להיות משימה קשה, אך חשוב להבין את התהליך.

חשיבותם של העובדים הזרים במשק הולכת וגוברת. שיעור האבטלה הנוכחי הוא 7.7%, מה שאומר שיש בערך 11 מיליון אנשים במדינה שרוצים לעבוד אבל לא מוצאים עבודה.

אבל מה זה בעצם עובד זר?

עובד זר הוא אדם שלא עובד כחוק במדינה במשך יותר מ-6 חודשים.

הסיבה מאחורי זה היא שלזר עשוי להיות כישורים שונים מאשר הודי או כל אזרח אחר במדינה. לכן, יש דברים מסוימים שאתה צריך לשקול לפני שאתה מעסיק אותו/ה. דברים אלה כוללים: * האם הוא/היא מסוגלים לעשות את העבודה שאתה צריך לעשות? * האם הוא/היא הוכשר לתפקיד הספציפי? (כמו כן, חשוב לציין שהמיומנויות אינן משתנות עם הזמן.) * האם אתה יכול להרשות לעצמו או אותה? ומה ההשלכות אם בכל זאת בחרת להעסיק עובד זר?

החוק המסדיר העסקת עובדים זרים בארץ הוא חוק מורכב

החוק מחייב מעסיקים לספק הוכחה שקיבלו אישור חוקי להעסיק עובד זר, אך הוא גם נותן פטור למי שיוצר לעצמו מקומות עבודה על ידי העסקת עובדים מחוץ למדינת מולדתם.

המשמעות היא שמעסיקים יכולים להעסיק כל מספר עובדים, בתנאי שלא נמצא שהם מפרים את החוק (אז יהיה להם צורך בשירות של עו"ד לייצוג מעסיקים בהעסקת עובד זר). המעסיק גם אינו חייב בתשלום מס כלשהו על השכר המשולם על ידו לעובדיו. עם זאת, הם נדרשים לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות בשם עובדיהם. כמו כן, הם נדרשים לוודא שאף מעסיק או עובד אחר לא יוכל לקבל מהם הצעת עבודה תוך חמש שנים מיום שהתקבלו לעבודה או ממעסיק או עובד אחר העובדים עבורם באותו תחום.

על מנת שמעסיק יוכל להעסיק עובד זר, עליו לקבל אישור מהרשות המקומית שלו (או מקבילה) על מנת שיעשה זאת.

> הקליקו לאתר של עו"ד לירון בן ישראלי למידע מקצועי נוסף