לימוד כלכלה לילדים

כלכלה 

יוקר המחיה בישראל הוביל הורים רבים לחשיבה שיש להקנות לילדים מידע פיננסי בסיסי כדי שהם יבינו את אופן ניהול המשק הבית, ההוצאות, ההכנסות, החסכונות ומידע רב נוסף. מדובר בנדבך שהוא מהותי ואם ההורים לא ילמדו זאת את ילדיהם, קיימת סבירות שהם לא יבינו רובד זה. בבית הספר מלמדים אותם מקצועות רבים וגם כישורי חיים ולכן יש מקרים שבהם יש נגיעות קלות בנושא זה אך גם הן מועטות ולא מקיפות את הנושא באופן מלא. קו החשיבה של ההורים הוא ללמד את הילדים בגילאי בית הספר מהי כלכלה וכיצד מנווטים את ההתנהלות הכספית במשפחה וגם בעסק. 

הדרך הטובה ביותר ללמד אותם כלכלה היא לתת להם דוגמאות מוחשיות. אם לדוגמה אחד הילדים הבוגרים מבקש שהוריו ירכשו עבורו קורקינט חשמלי, הם יבדקו יחד בחנויות ובאתרי האינטרנט המקצועיים את האופציות הקיימות של קניית כלי תחבורה זה. מהם הגדלים, הנתונים הטכניים והדגם שהוא המתאים ביותר לילד זה על פי גילו וגובהו. השלב הבא יהיה השוואת מחירים של קורקינט חשמלי זה באתרים השונים. 

כלכלה מעשית בכל בית 

יש להסביר לילד מהו הערך הכספי לא רק בשטרות אלא להקביל זאת למוצרים אחרים ולערך העבודה. אם לדוגמה עלות הקורקינט היא 1,500 ₪ הרי שזו עלות מקבילה לרכישה של מייבש כביסה, סכום זה הוא % 10 מהמשכורת החודשית של אחד ההורים, או זה הכסף שמרוויח מי שעובד בשכר מינימום במשך כמות ספציפית של ימי עבודה רצופים. 

האומדן הזה של כלכלה מול עלות מוצר, נותן לילדים את הפרספקטיבה הנכונה והם מתחילים להבין כמה שעות או ימים של עבודה קשה נדרשים כדי לקנות כלי תחבורה זה. קיימת סבירות גבוהה שלאחר ההדרכה וההבנה הילדים יחושו באופן אמיתי מהו הערך הכספי של כל פריט שהם מעוניינים לרכוש ואת ההשלכות של כל קנייה. 

תזרים מזומנים של משק הבית 

משק הבית פועל על פי תזרים מזומנים כמו עסק קטן או גדול. העיקרון הוא שסך ההוצאות לא יהיה מעבר לסך ההכנסות והרצון של כולם הוא שיישאר כסף בסוף כל חודש לטובת חיסכון. ההורים מסבירים לילדים את עקרונות כלכלה זו בהתאם לדוגמאות אשר כוללות טבלאות אקסל מפורטות שמופיעים בהן כל הסעיפים הרלוונטיים. בשלב ראשון ההכנסות אם הן קבועות או משתנות ובשלב שני ההוצאות אשר חלקן קבועות כמו לדוגמה תשלום משכנתא וחלקן משתנות על פי הצורך המשפחתי כמו הוצאות גבוהות יותר בחגים, ביציאה לחופשה או בתחילת שנת הלימודים. 

חיסכון הוא צו השעה 

המטרה של הורים רבים היא לחסוך כספים כדי שיהיה להם כספים בשעת הצורך, עבור רכישת מכונית, מעבר לבית אחר או לתקופות קשות של מחלה, פיטורים מהעבודה, מצב ביטחוני מיוחד ועוד. לכן הם מלמדים את ילדיהם מהי כלכלה נכונה למטרת חסכונות לטווח הקצר ולטווח הארוך.