השקעות בחברות פרטיות – כל מה שרצית לדעת

בשנים האחרונות מתפתח תחום השקעה חדש, שמתהווה כמתחרה רציני להשקעות המסורתיות בבורסה, בנדל"ן ובאפיקים הבנקאיים. אל דאגה, לא מדובר על הדור החדש של האופציות הבינאריות, אלא בהשקעות מניבות בחברות ישראליות פעילות או בתהליכי פיתוח, בתמורה למניות בחברה. כדי שלא תחמיצו אפיק השקעה מבטיח כזה, אנחנו כאן כדי לספר לכם כל מה שרציתם לדעת.

מה זה בכלל השקעה בחברות פרטיות?

חברה פרטית היא בדרך כלל מיזם של אדם או קבוצת אנשים מוכשרים, שיש להם רעיון מצוין ותכנית, איך להביא אותו אל השוק. ואמנם, חדשות לבקרים אנחנו שומעים על סטארט-אפ חדש או אפילו חברה ישראלית ותיקה, שהנפיקו בבורסה כזו או אחרת, או עשו "אקזיט", כלומר נמכרו בהון רב לחברה גדולה יותר. בשלב הזה, אנו יושבים בבית ושואלים את עצמנו, איך אנחנו לא לקחנו חלק בהצלחה הזו. ובכן, כעת ישנה הזדמנות למשקיעים פרטיים שאינם בהכרח "טייקונים" להשקיע כסף בחברות אלו בתמורה למניות, כלומר זכויות בעלות וזכויות לדיבידנד בחברה.

איך זה עובד?

השקעות משתלמות בחברות יזמיות ויצרניות, מתאפשרות כאשר חברה רוצה לגייס כסף על מנת לגדול ולהתפתח. חברות אלו בדרך כלל מגייסות חוב באמצעות אגרות חוב או מוכרות את המניות שלהן בבורסות בארץ ובעולם. עם זאת, תהליך ההשקעה הזה הוא ארוך, מורכב ויקר, וההפיכה לחברה ציבורית לעיתים קרובות מאיימת על חברות שמחזיקות יתרון תחרותי משמעותי בחשיפתו. מסיבות אלו, חברות רבות נמנעות מהפיכה לחברות ציבוריות, והן מעדיפות לחפש את מקורות המימון שלהן במקומות אחרים, כמו למשל אצל משקיעים פיננסיים פרטיים בעלי הון רב או אצל הגופים המוסדיים כמו חברות הביטוח והאשראי. עם זאת, עיקרון מימון ההמונים שהתפתח מאוד בעשור האחרון ופועל כיום במגוון רחב מאוד של פלטפורמות, מאפשר לחברות אלו לפנות ולגייס כסף מהציבור, ללא המנגנון המסורתי והמסורבל של הבורסה.

למה זה כדאי?

עבור המשקיע הפשוט, השקעה במניות של חברות פרטיות באמצעות פלטפורמת מימון המונים מאפשרת ליהנות מתשואות גבוהות להשקעה, בלי לפתח מומחיות בעולם הסבוך של ניירות הערך והבורסה, בלי לשלם עמלות גבוהות ודמי ניהול לבנק או למנהל ההשקעות. בנוסף, כפי שהבנו כבר, ישנן חברות שמחזיקות בערך רב ביותר בצורה של ידע מקצועי או יתרון תחרותי, שלעולם לא נפגוש בבורסה מפאת הסודיות הנדרשת. דווקא את אותן חברות פרטיות אנחנו לא נרצה לפספס, מסיבות ברורות.

מה עם הסיכון?

כלל ראשון בהשקעות הוא, שללא סיכון – אין תשואה. מי שרוצה להשקיע ללא סיכון יכול לקנות אגרות חוב של המדינה ו"ליהנות" מתשואה של 0.000..%. עם זאת, כל הרעיון בהשקעה הוא לשים את הכסף היכן שאנחנו מעריכים שהוא יצמח. לקנות סחורה או מניה שאנחנו חושבים שיהיו שווים יותר בעתיד. מכאן, כל העניין הוא בבחירת רמת הסיכון המתאימה למשקיע הספציפי. לכן, כאשר נבוא לבחור את החברה הפרטית בה נרצה להשקיע, ראשית, נתרשם מהמוצר או השירות שהיא מפתחת, אחר כך נבדוק מי הם האנשים שעומדים מאחוריה, היכן היא נמצאת בשלבי ההתפתחות שלה, ואיך היא מתכוונת להניב רווחים. בהתאם להערכה זו, נבחר להשקיע את כספנו בחברה שרמת הסיכון בה מתאימה לאופי שלנו כמשקיעים.

לסיכום, כבר הבנו שבלי סיכון אין תשואה, אבל הכלי הכי חשוב בהתמודדות מושכלת עם הסיכון שבהשקעה, הוא פיזור הסיכון. כלומר, "לא לשים את כל הביצים שלנו בסל אחד". פלטפורמת מימון ההמונים מאפשרת לנו לפזר את הכסף שלנו על פני מספר רב של חברות וכך ליהנות מתשואה גבוהה בסיכון מינימלי.