הקמה וניהול של מערך כיולים – מה זה אומר?

כיום כל חברה שיש לה מכשירי מדידה הכרחי  שיהיה לה מערך כיולים, שבעזרתו  החברה תהיה מסוגלת לבצע בקרה בנוגע  לתהליך הכיול של מכשירי המדידה , תחומי עבודה , רמות דיוק מכשירי מדידה  תיעוד ועוד.

מערך כיול הוא הכרחי לצורך פיתוח מוצר , מעבר ביקורות רשויות חיצוניות  וההכרח לבצע בקרה ולקבל שליטה על כל תהליך קליטת מכשירי מדידה , ביצוע כיולים , תיעוד ועוד.

עוד חשוב לדעת כי כיול מתבצע במכשירי מדידה  ויכול להביא לדיוק המדידה, ולעיתים גם מגלה חריגה משמעותיות של  ערכי המדידה ואף תקלות . הדיווח למשתמש יביא לתיקון החריגה או להחלפת מכשיר המדידה.

אבל מהו כיול?

כיול הוא תהליך שנעשה על מנת לאמת את דיוק מכשירי המדידה וזאת מול מכשירי מאסטר מדויקים. הכיול נעשה על ידי מעבדות כיול המוסמכות בתחום, כאשר אנשי המקצוע בודקים באמצעות מכשירים ייחודים ומדויקים האם ישנן סטיות בדיוק מכשיר המדידה , ובמידה ומוצאים סטיות  ניתן לבצע  תהליך כוונון שמטרתו להביא את מכשיר המדידה להורית הערך הכי מדויק, ככל שניתן.

מי צריך הקמת מערך כיולים?

הקמת מערך כיולים הכרחית בכל מעבדה וחברה שיש לה מכשירי מדידה  גם אם ישנם מכשירי מדידה שאינם עוברים כיול תקופתי . וזאת לצורך שליטה בתהליך, הצלחה בפיתוח מוצר  והיכולת לעבור בעתיד ביקורות רשויות חיצוניות.

אז מה כולל הקמת מערך כיולים?

הקמת מערך כיולים כוללות פעולות רבות , ביניהן:

  • סימון מכשירים ומדידה– בתהליך זה נעשה סימון מכשירי מדידה, שילוט ציוד .
  • התאמה וכתיבה– הכנסת נהלי עבודה , טפסי עבודה, רישום של מכשירים חדשים ועוד
  • הגדרת תחומי עבודה– בתהליך זה מתבצעות הגדרות של תחומי עבודה, נקבעת תדירות הכיול, וסבילות של מכשירי המדידה.
  • הפקת מדבקות– הפקת מדבקות סימון , ומדבקות  סטטוס שונים  עם שם החברה והפרטים על כל מכשיר מדידה .

לסיכום, הקמה וניהול של מערך כיולים נועד לשדרג בצורה משמעותית את יכולת  החברה  לבצע בקרה לשלוט  במכשירי המדידה והתהליך , שיפור היכולת לפתח מוצר בהצלחה.  והגדלה משמעותית של היכולת

 לעמוד בהצלחה בפני ביקורות חיצוניות של הרשויות.