גמילה מסמים – להתחיל חיים חדשים

כמה קל ליפול למלתעותיהם של הסמים. חיי היום יום במאה ה-21 מלאים בסטרס, כמעט כמו מירוץ בלתי נגמר. כשמתגלה האפשרות לאבד שליטה, לעצור את המחשבה, רק הגיוני שלא מעט אנשים יפלו למלכודת הזהב הזו שקשה מאוד לצאת ממנה. גמילה מסמים היא תהליך שעלול להיות ארוך וקשה יותר ממה שחושבים, לא מדובר רק בלהיפרד מהכדור או הטיפות ולהתעלם מהן כשהן קוראות לנו. מדובר גם בדפוסי מחשבה הרסניים שיש להתנתק מהם. 

כיצד מתבצעת גמילה מסמים באופן יעיל?

חשוב לציין שכל תהליך גמילה מסמים שמתקיים בכפייה, לרוב דינו להיכשל. הרצון להיגמל חייב להגיע מהאדם עצמו והוא מהווה אחוז לא קטן מהצלחת התהליך. על כן, ברגע שהיכולת להביט לעצמנו בעיניים ולהכיר בקיומה של בעיה, שיש לטפל בה במהירות וביעילות. אז איך עושים את זה?

  • לעולם לא לבד – אחת הדרכים היעילות ביותר להצליח בכל תהליך שהוא, הוא להצטרף לקבוצת תמיכה. כשמוקפים באחרים שחווים את אותם רגשות, מכירים את התחושות ואולי אפילו עברו את אותם דברים כמוכם, ההווי הקבוצתי הזה דוחף קדימה ועוזר גם לאדם הסקפטי ביותר, להצליח. יש כאן תחושת שותפות וגם קצת הישגיות, כדי להצליח לחוות עם כולם את ההצלחה וההתקדמות.
  • טיפולים נפשיים – הרי התמכרות – כל התמכרות, היא עניין קודם כל נפשי. על כן, באמצעות טיפול נפשי יעיל וממוקד יש לאתר את מקור הצורך בהתמכרות, לעבוד עליו ועל הטריגרים שמפעילים אותו. ברגע שמודעים למשהו, אפשר להגיב אליו באופן בריא ונכון יותר.
  • טיפולים תרופתיים – לא תמיד יש צורך בטיפול תרופתי, אך לעתים אין מנוס ממנו. באותו הקשר חשוב לציין גם כאן שההתמכרות לסמים עלולה להתחלף בהתמכרות אחרת, למשל התמכרות לאלכוהול כך שיש להתנהל תחת פיקוח של רופא מומחה שיבין בדיוק מהו המינון הנכון ואם בכלל יש בו צורך. 

זה לא סוף העולם

גמילה מסמים מרגישה כמו משימה בלתי אפשרית, אך עם הליווי והסביבה הנכונים ניתן להתגבר על כל מכשול. הדבר נכון גם לגבי תהליך גמילה מאלכוהול שבסופו של דבר, פועל פחות או יותר באותה דרך שכן חשוב להבין שהתמכרות היא התמכרות, מה שמשתנה הוא מושא ההתמכרות.