בניית תיק השקעות מ- 100% מניות, למי זה מתאים?

כל משקיע יודע שאחד העקרונות החשובים בהשקעה בנכסים הפיננסיים במיוחד בשוקי ההון הוא עקרון הפיזור, כלומר פיזור סיכונים. גם המשקיעים המתחילים מכירים כבר את הפתגם 'אל תשימו את כל הביצים בסל אחד' והאמת, יש בכך צדק רב.

המאמר באדיבות iMarkets – מסחר באופציות בינאריות

שוק ההון כולל עשרות סוגים של נכסים פיננסיים, החל ממניות, דרך איגרות חוב ממשלתיות, איגרות חוב קונצרניות, איגרות חוב הניתנות להמרה, אופציות על סוגיהם השונים, סחורות, מטבעות, חוזים עתידיים, אופציות על מדדים, אופציות על מטבעות ועוד ועוד.

לכן כשמשקיע מבקש לבנות לעצמו תיק השקעות, מטבע הדברים שהוא יחלק את כספו בין כמה וכמה סוגים של נכסים פיננסיים. המשקיע הסולידי, שחושש מסיכוני יתר ורוצה לישון בשקט, 'ישים את כספו' בדרך כלל במדדי אג"חים או בתעודות סל עוקבות אחר מדדי האג"חים שתנועת שעריהם איטית ומתונה יחסית.

הנועזים שרוצים ומוכנים לסכן את כספם עבור האפשרות לראות רווחים גבוהים בזמן קצר, ישקיעו באופציות או במניות, ויש את הרוב, אנשי המרכז שיפזרו את תיק ההשקעות בין מדדים, מניות, איגרות חוב ומטבעות.

השאלה ששואלים תמיד היא מה כדאי יותר? להשקיע בסולידי או במסוכן יותר? זו לא שאלה נכונה, השאלה שצריכה להישאל היא למי מתאים יותר להשקיע באופציות או במניות ולמי לא?

ניגע בסוגיה למי מתאים לבנות תיק השקעות מ- 100% מניות בכך שנאפיין את המשקיע במניות.

מי שיבנה תיק השקעות שיורכב כולו ממניות חייב לקחת בחשבון מספר נקודות:

א. רמת הסיכון שלו תעלה, לכן עליו להגדיר במדוייק מהו סכום הכסף שהוא מוכן להפסיד.

ב. עליו להקצות להשקעה כזאת אך ורק כסף שאיננו מיועד לצרכים בטווח הקרוב או הבינוני , כלומר כסף שמיועד לרכישת דירה, או למימון שכר לימוד באוניברסיטה לילדים, או אפילו נועד להחלפת רכב, יהיה כסף שיישאר בחוץ בהשקעה סולידית ולא ייכנס לתיק המניות.

ג. לפני שנכנסים להשקעה שתכליתה בניית תיק מניות, חייבים להתמקצע בתחום המניות. חובה להכיר את מגבלות המסחר במניות, את הכוחות הפועלים בשוק, את מדדי המניות המובילים, ובעיקר את נהלי המסחר החל מפתיחת המסחר ועד לסיומו.

ד. כל מי שמבקש להשקיע במיות בלבד, חייב להחליט על סוג המסחר, האם להשקיע במסחר יומי כלומר טווחי מסחר קצרים של יום לכל היותר, או אולי השקעה ארוכת טווח של קנה ושכח למשך שבועות או יותר.

ה. מי שמשקיע במניות חייב לקבל החלטה עקרונית האם הוא דבק באסטרטגית מסחר הנשענת על שיטת הניתוח הטכני או אולי על שיטת הניתוח הפונדמנטלי ויש הבדלים מהותיים בין שתי השיטות שלא כאן המקום להרחיב עליהן.

ו. השקעה במניות היא בהכרח מסוכנת יותר, ודורשת מעקב  אחר המתרחש בשוק.

לכן יש להשתמש בהגנות כמו למשל הסטופ לוס והלימיט, כלומר שמאפשרים למשקיע לקטוע הפסד בעודנו באיבו או לממש רווח בשער נתון.

ההגנה השניה היא הגידור, זאת הגנה שנרכשת בעזרת אופציות בכיוון הנגדי של ההשקעה במניות  כך שבמקרה של ירידות חדות, האופציות דווקא יעלו  וימתנו את ההפסד ויגנו על השקעתנו.

כדאי לקרוא גם על: