ההיסטוריה של הרגולציה בתחום הפורקס

 ממש בימים אלו שוק הפורקס עובר שינויים רבים המבטיחים לשנות את פניו ללא היכר. אולי דווקא ברגע זה ניתן לחזור אחורה בזמן לרגעים שבו התחילה היוזמה להתגלגל באיטיות עד שהפכה לרפורמת הרגולציה בתחום הפורקס. זה התחיל אי שם בשנת 2014 כאשר יושב ראש הרשות לניירות ערך דאז משה טרי זיהה את הבעייתיות שבנושא ומינה ועדה מייעצת לבדיקות הנושא. הועדה בדקה את נושא הפורקס בצורה מעמיקה ושנתיים אחר כך התפרסמו המלצותיה. המלצות הועדה היו בעיקרן הטלת הגבלות על זירות המסחר והן ציינו במפורש שיש לעשות זאת באמצעות אכיפה פלילית.

המלצות הועדה אכן הביאו לשינוי חקיקה אך העניינים התנהלו באיטיות כמעט עשור עד שקיבלו מעמד של חוק עם שיניים. היום אנו שמחים לבשר כי ישנה רגולציה בתוקף בשוק הפורקס הישראלי ואנו עומדים לצד מדינות כמו ארה"ב אשר הייתה הראשונה להטיל הגבלות על שוק הפורקס. הציפייה היא שהרגולציות החדשות בתחום הפורקס יביאו לחיסולן של חברות פורקס רבות אשר מתנהלות בצורה פיראטית, חסרת אחריות ובמטרה לעשוק את הלקוחות ולעשות רווח מהיר ולהעלם. חברות שירצו להמשיך לעסוק בשוק הפורקס יצטרכו להתאים את עצמן לדרישות החוק ולעבוד לפי הסטנדרטים המקצועיים אותה מכתיבה הרשות לניירות ערך.

איך לסחור בבורסה מהבית

עד היום השוק התנהל בתורה מאוד פרוצה ופעלו בו הרבה מאוד חברות לא אמינות. מאחורי המילה חברת פורקס, במקרים רבים עמדו אנשים בודדים המפעילים אתר אינטרנט מאיזו דירה ובמקרים רבים הם בכלל לא רשומים כחברה בישראל. חברות אלו ביקשו מהמשקעים להפקיד אצלם את כספם ולהשתמש בשירותיהן בשביל לבצע פעולות השקעה. חברות פורקס אלו, בעידן הטרום רגולציה, הבטיחו למשקיעים רווחים נאים אך בדרך כלל תנועת המזומנים הייתה בכיוון אחד – מכרטיס האשראי של המשקיע התמים אל חשבון הבנק של חברת הפורקס. לא היה שום גורם מקצועי בחברת הפורקס ושום גורם מפקח אשר יבטיח לכם שפעולות המסחר הווירטואליות אכן מתקיימות בפועל ולא מדובר בנוכלות.

על מנת לפתות משקיעים תמימים חברות הפורקס הבטיחו מינוף גבוה מאוד, בצורה ממש בלתי סבירה. משקיעים תמימים התפתו להשקיע את כספם אך בסופו של דבר החברות ממש פעלו נגד האינטרס של המשקיע אשר כספיו ירדו לטמיון בשעה שחברת הפורקס שלשלה את הכסף לכיסה.

בחודש מאי האחרון נדרשו כל חברות הפורקס המעוניינות לפעול להגיש בקשת אישור לרשות לניירות ערך. מעשרות חברות קיקיוניות נשארנו עם כעשרים חברות פורקס אמינות המעוניינות להיכנס לשוק ולעבוד תחת הרגולציות של הרשות לניירות ערך.

למידע נוסף קראו את הכתבה הבאה באתר "גלובס"
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001042888