מהם התנאים בהם ייחשב תלמיד, כשייך לאחת מהקבוצות הקיימות של לקויות למידה?

רבים מאיתנו שומעים במהלך חיינו את המונח המקצועי לקויות למידה, אך לא יודעים עד הסוף לפרש ולהבין בדיוק מה אותו מונח אומר, והאם לשייך אותו לאחד מילדינו. למעשה, מדובר בקבוצה של הפרעות וקשיים, הבאים לידי ביטוי בחוסר יכולת או בקושי להקשיב, לקרוא, לכתוב, להבין, לבצע פעולה מתמטית וכדומה. מדובר בהפרעות שקשורות למוח ויכולות להשתלב גם עם פגיעה באחד החושים, או כתוצאה מהפרעות חברתיות ו/או רגשיות. נהוג להגדיר סטודנטים או תלמידים הנמצאים במסגרת לימודית וסובלים מלקות למידה רק כאשר, יש פער רציף וקבוע בין ההישגים של התלמיד לבין מה שמצופה ממנו בהתאם לגילו. במצבים בהם בחרו הוריו של התלמיד לבחון את כישוריו של התלמיד במבחני משכל, ומבחנים אלה מצאו כי קיים פער בין ההישגים של התלמיד במסגרת הלימודית בה הוא נמצא, לבין הכישורים השכליים שלו, רק אז יוגדר התלמיד כבעל לקות למידה ויופנה לטיפול או ייעוץ מתאים.

 

איזה סוגים של לקויות למידה קיימים ?

  • דיסלקסיה – תלמידים שמתקשים לקרוא על פי הרמה התואמת את גילם, וקריאתם מאופיינת באיטיות, הפסקות ממושכות, גמגומים, קושי להבין את מה שהם קוראים וכדומה. לקבוצת לקויות הקריאה משתייכים לרוב תלמידים בעלי קושי מסוים להבין את השפה, או בקושי לאמץ לעצמם אוצר מילים רלוונטי לגיל שלהם. הדרכים לזהות תלמיד אצלו מתפתחות לקויות למידה מסוג זה, הן כאשר לתלמיד יש קושי ליישם את השפה, קושי להיזכר במילה שחסרה לו בכדי להשלים משפט שלם, קושי לעבד את המידע המועבר לתלמיד וקושי לזהות הבדלים או צורות.
  • לקויות למידה בכתיבה – דיסגרפיה – במצבים בהם תלמיד מתקשה להביע את רצונו על הכתב, או לחלופין כותב בצורה איטית, עם שגיאות כתיב מרובות, מתקשה לנסח משפטים בצורה רציפה, משתמש בתשובות קצרות וכדומה, הגיוני שמתפתחת אצלו לקות דיסגרפית.
  • לקויות למידה בחשבון – מכונות בשפה המקצועית דיסקלקוליה, ובאות לידי ביטוי בקושי של תלמיד להבין מושגים חשובים ומרכזיים בחשבון, ובקושי ליישם אותם כפעולת חשבון בסיסית. לקות למידה מסוג זה, ניתן לזהות מגיל צעיר, עקב שמת לב למצבים אצל התלמיד כמו חוסר יכולת להשוות בין כמויות, קושי להבין את רצף המספרים, חוסר יכולת להבין בעיות מתמטיות ועוד.