בעד ונגד pre-cation

יש חברות ששולחות מועסקים חדשים לחופשה בתשלום לפני שהם מתחילים לעבוד. האם המסר שמועבר בכך חיובי או שלילי?  

מאמר מאת HRus.

מספר גדל והולך של חברות סטארט-אפ בעמק הסיליקון מציעות pre-cation לכל המועסקים החדשים, אבל ככל שהמגמה מתקבעת, מעניין לשאול: האם החופשה בתשלום לפני הכניסה לתפקיד שולחת את המסר הנכון לאנשים שזה עתה התקבלו לעבודה?

ג'ייסון פרידמן הוא מנכ"ל של חברה שמפתחת מנוע חיפוש של נדל"ן מסחרי. פרידמן מציע לכל המועסקים החדשים חופשת בת שבועיים בתשלום לפני תחילת העסקתם. ההסבר שלו הוא שכך מועבר המסר, "קדימה, תעשו חיים! כשתחזרו לכן, תקרעו את התחת."

בלוגרית העסקים מארי וויליאמס מצוטטת ב-HC Online כאשר היא טוענת שגישתו של פרידמן היא בדיוק הבעיה. על פי תפיסתה של וויליאמס, pre-cations בתשלום אינן דבר מלבד מלכודת – היא מקשרת אותן למסיבת רווקים של הקריירה שלך." גם כך אנחנו עובדים יותר מדי, מסבירה וויליאמס, "אנחנו מקדישים לעבודה הרבה יותר שעות בהשוואה לדור הקודם – ורובנו עושים זאת תוך התמודדות עם מה שכונה בניו יורק טיימס בשנה שעברה משכורות flatlined." הכוונה למשכורות "תקועות", כאלה שאינן משקפות את הצמיחה הכלכלית של החברות שבהן אנשים מועסקים. מחקר שפורסם ב-2014 הראה שהאמריקאים לוקחים רק מחצית מזמן החופשה שמגיע להם. וויליאמס אומרת שהסיבה לכך היא שעובדים חוששים מההשלכות, למשל שההנהלה תחשיב אותם כעובדים בלתי חיוניים.

על פי וויליאמס, הצעת pre-cations בתשלום למועסקים חדשים מעבירה את המסר שהחברה שלכם אינה תומכת בכך שאנשיה ייקחו לעצמם ימי חופש מהרגע שהחלה העסקתם בחברה. זהו מקרה של "קחו את זה עכשיו לפני שלא יהיה יותר."

זה פשוט ניקוי ראש?

היועצת העסקית וונדי פאוול אינה מסכימה עם וויליאמס. היא אומרת שחברות שמציעות  pre-cationsבתשלום פשוט רוצות שהעובדים החדשים ינקו את הראש לפני שהם עושים את המעבר לחברה ומעוניינות לתגמל את החדשים עוד לפני שהם מתחילים. פאוול אף מפנה את תשומת הלב לכך שהקונצפט של pre-cations אינו חדש כל כך בעצם – למועסקים ניתנו בונוסים מזוג כזה או אחר על "חתימה"  מאז תחילת המאה ה-20.

עם זאת פאוול מזהירה את המעסיקים לא להציע את התמריץ ללא מגבלות. "למקרה שמועסק עוזב מיד לאחר שנשכר, הפכו זאת לחלק ממכתב ההצעה ומהמדיניות שלכם שיידרש תשלום החזר."