ניהול קופות גמל

 

תחום ההשקעה בקופות גמל הינו תחום מורכב ויש לו השלכות כבדי משקל על עתיד חוסכים רבים בישראל. ככלל, המדינה מעודדת השקעה בקופות גמל במספר דרכים. כל עובד מגיל צעיר זכאי להפרשות כספים לצורך ביטוח פנסיוני. הכספים הללו מופרשים על ידו והמעסיק משלים עליהם כספים מטעמו. כל אלו פטורים מס עד לסכום מסוים ויכולים להצטבר עד לגיל הפנסיה. עם פרישה לגמלאות יכול כל אחד למשוך כספים אלו ללא תשלום מס. ההטבות הללו מדרבנות חוסכים רבים להפקדת כספים בקופות גמל שונות.

ניהול מקצועי

קופת גמל להשקעה מנוהלת בגופים פיננסיים דוגמת: חברות ביטוח, בתי השקעות וגופים אחרים. יש צורך לנהל את הכספים הצבורים בהן בצורה אחראית. אלו הם כספים שנמצאים בנאמנות. כלומר: כספים השייכים לחוסך אבל מנוהלים על ידי יועצי ההשקעות של הגוף בו הם מופקדים. מומחי ההשקעות הינם כלכלנים שעוברים הכשרות רבות והם מתמחים בשוק ההון המורכב. כל בעל קופת גמל יכול לבחור במסלול המתאים לאופיו ולטעמו. מרבית המסלולים הינם סולידיים ברמה כזאת או אחרת, והכספים מושקעים בחברות ותאגידים גדולים ומבוססים.

צבירת רווחים

ההשקעות בקופות גמל הן, לרוב, השקעות המניבות רווחים נאים, יחסית. במקביל, דרגת הסיכון שלהן הופכת לנמוכה. פועל יוצא הוא שכמות הכספים בקופת הגמל צומחת בגלל הרווחים ובגלל ההפרשות החודשיות. ההטבות שניתנות בקופות הגמל אינן אופייניות למכשירים פיננסים אחרים דוגמת: תכניות חיסכון, פיקדונות בנקאיים, השקעות בבורסה ועוד. קיימות גם הטבות עקיפות שמתבטאות במיסוי מופחת על פעולות בניירות ערך ועל רווחים המגיעים מפעולות אלו.

מבחן לאורך זמן

ניהול קופת גמל להשקעה נבחן לאורך זמן, ובנקודה זאת גם בוחנים את ביצועי הגופים הפיננסיים העוסקים בתחום. גוף פיננסי שמצליח להביא תשואות טובות לאורך שנים הינו גוף מקצועי שמנוהל היטב והסבירות הינה שהוא ימשיך במגמה הזאת לאורך זמן. נתון זה חשוב מאוד בעת בחירת הגוף הפיננסי לניהול. שברי אחוזים בתשואה שנתית יכולה לעשות את ההבדל בין קופה סבירה לאחרת מוצלחת מאוד. כל סכום כסף חשוב בעת גיל הפנסיה מאחר ואין לאנשים מקורות הכנסה שוטפים מעבודה. לכן, החשיבות הרבה בבחירת הגוף המנהל את הקופה.