רישום פטנט – המידע שחשוב להכיר

העולם שלנו הולך ומתקדם כל העת הודות לפיתוחים שונים פרי מוחם של בני אדם מוכשרים, על שלל רעיונותיהם המקוריים. כמובן שכל פיתוח שכזה חייב לקבל חותמת רשמית המוכיחה את מקוריותו, ואשר מעניקה לממציא את הזכות הבלעדית עליו. אותה חותמת מכונה פטנט, והיא נועדה לעודד ממציאים נוספים להמשיך ולקדם את האנושות כולה. בשורות הקרובות נלמד מדוע רישום פטנט הוא כל כך חשוב ומהם השלבים השונים בדרך להשגתו.

רישום פטנט – מדוע זה כל כך חשוב?

תאמינו או לא, אך כל המצאה שעולה במוחכם, מבריקה ככל שיהיה, סביר להניח שתעלה בסופו של דבר גם במוחם של אחרים. אם דבר מעין זה יקרה, ולא טרחתם לבצע רישום שלה כפטנט, הזכות על ההמצאה לא תהיה שלכם, למרות שכביכול הייתם ראשונים. רק הכרה של ההמצאה כפטנט תעניק בעלות בלעדית לממציא, והוא יוכל לעשות בה כרצונו. הפטנט הוא נכס שאותו ניתן לשמור בתור השקעה, למכור ואף להעביר אותו בירושה כאשר היורש יהיה בעל ההמצאה במקום הממציא שהלך לעולמו. חשוב להבין כי ללא רישום פטנט מסודר אין שום תוקף משפטי להמצאה והסיכון רב, שכן תמיד המסמכים שעליהם עבדתם זמן כה רב בתכנון ההמצאה עשויים "לדלוף" וחוזים שעליהם חתמתם עם משקיעים שונים עשויים להסתכם בהסתבכות משפטית לא קטנה. במידה וקיים פטנט על ההמצאה, ההגנה המשפטית איתנה יותר והיא תקפה בכל אותן המדינות בהן בוצע הרישום. יתרון משמעותי נוסף להגשת בקשה עבור רישום פטנט קשורה לאמנת פריז משנת 1983, שקובעת כי במידה ומוגשת בקשה לפטנט באחת מהמדינות החתומות על האמנה, יש לממציא תקופה של מספר חודשים להגיש את הפטנט גם אצלן ולאו דוקא באופן מיידי. הדבר אומר כי לממציא יש הגנה משפטית על ההמצאה שלו החל מאותו היום בו הגיש את הפטנט לראשונה ודי ברשות פטנטים אחת שמשתייכת לאמנה.שיווק העסק

השלבים השונים ברישום הפטנט

על מנת לרשום פטנט יש ראשית כל לפנות אל משרד פטנטים מקצועי על מנת שיבחן האם אכן מדובר בהמצאה, מהו הסיכוי לקבלת האישור לפטנט בפועל ולאיזו רשות פטנטים לפנות מלכתחילה. המשרד גם ינסח את כל מסמכי הפטנט ויעזור לממציא למלא את טופס ההגשה בצורה ברורה יותר. לאחר שלב זה הבקשה מוגשת ע"י משרד הפטנטים במדינה שנבחרה (או האיחוד שנבחר) למומחה בתחום שבודק את ההמצאה, הייחודיות שבה והשימושיות שלה ולאחר התכנסות וועדה מוחלט האם אכן מדובר בפטנט. במידת הצורך הוועדה יכולה לבקש מהממציא לשפר את המסמך או להציג הוכחות נוספות ולאחר מכן הפטנט מקבל תוקף זמני ל- 3 חודשים לכל מקרה של השגות ע"י הציבור. במידה ואין השגות, מוענק הפטנט הנכסף והוא תקף כל עוד משולמת האגרה במועדה. זו גם ההזדמנות להבהיר כי רישום פטנט אינו כולל עלות קבועה והעניין משתנה בהתאם למורכבות ההמצאה, עד כמה היא דומה להמצאה אחרת ומהי עלות האגרה שאותה יש לשלם ברשות הפטנטים הנבחרת.