עמותה לנזקקים

בקהילה החרדית פועלות עשרות, אם לא מאות, עמותות לנזקקים. עמותות אלו פועלות בשני מישורי תרומות עיקריים, הראשון, להתרים כסף מהציבור על מנת לתת תרומות כספיות או על מנת לרכוש מזון, בגדים וציוד אחד. המישור השני הוא עמותות אשר מגייסות את המזון והביגוד בעצמן, ותורמות אותו לציבור הנזקק.

מלבד שני מישורים אלו, הרי שאנחנו יכולים למצוא עמותות לנזקקים אשר מקיימים גם שורה של פעילויות נוספות לקהל הרחב, החל ממבוגרים ועד ילדים, בפרט בחגים. חלק מהעמותות גם מפעילות בתי תמחוי בהן ניתן לקבל ארוחות צהריים וערב, במקרים אחרים אפשר למצוא עמותות אשר עורכות אך ורק ארוחות חג, למשל בראש השנה, פסח וכדומה.

עמותות אלו הוקמו מכמה טעמים, ראשית, הכרה שאי אפשר לחכות או לצפות שהמדינה תעזור. הרי לא תמיד היא יכולה לעזור ולא תמיד היא רוצה. המדינה לא יכולה להגיע לכל נזקק ונזקק, וגם אם כן אי אפשר להסתמך שתעשה זאת.

שנית, הקמת עמותות אלו מבליטה את הניתוק בין קבוצות שונות לבין המדינה. הרי אם קבוצה מסוימת מחליט שהיא לא רוצה לקבל עזרה מהמדינה בטענה שהיא רוצה לפעול בעצמה, כך גם המדינה לא יכולה לקבוע לה את התנאים בהם הן מתקיימות. עם זאת, במהלך השנים קבוצות רבות החלו להכיר בעבודה, שהן חלק מהמדינה ואין טעם לנתק ביניהן לבין המדינה. הדרך הנכונה להתמודד עם מצב זה, הוא פשוט לעבוד בצמוד למדינה.

צריך לומר, לא תמיד זה מתאפשר שעמותה לנזקקים תעבוד בעצמה. מבחינות שונות, משתלם להן יותר לעבוד, לעיתים, ביחד עם המדינה. בפרט כשמדובר בעמותות גדולות שאין להן את היכולת הלוגיסטי להתמודד עם הצרכים השונים.

חשוב להבהיר, עמותה לנזקקים היא לא רע או שלילי. בסופו של דבר זה צורך שנובע מסיבות שונות, החל מגידול אוכלוסין, תחרות בשוק העבודה, מצב בו לא כל האנשים נמצאים בקו שווה בכלכלה, וכן מדובר בצורך של הורים לספק לילדים להן את כל מה שהם צריכים, אף על פי של תמיד זה אפשרי, לכן הפתרון הוא דרך אותן עמותות נזקקים.