פנסיית ברירת מחדל

קרנות פנסיה ברירת מחדל הושקו יחסית לאחרונה, בסוף 2016. קרנות פנסיה מסוג זה מהוות חלק משמעותי בכל נושא הפנסיה כאשר הגוף שהוביל אותן הוא משרד האוצר.

אז מהן קרנות פנסיית ברירת המחדל והאם כדאי להצטרף אליהן? למי הן מתאימות ומה זה אומר בכלל? במאמר זה ננסה לענות על כל שאלות אלו ועוד.
קרנות פנסיית ברירת המחדל פרצו לתודעת הציבור לאחרונה והן אמורות לעזור לכל אותם אנשים החוסכים ונחשבים חוסכים חלשים, הן אמורות להגביר את התחרות בענף הפנסיה ולשנות את המצב הקיים כיום.

מהי קרן פנסיה ברירת מחדל?

עד סוף שנת  2016 כל אותם אנשים שחסכו לפנסיה שלהם נחלקו ל- 2 קבוצות:

הקבוצה הראשונה היא כל אותם אנשים שחסכו לפנסיה שלהם בצורה מאורגנת. קבוצה זו נהנתה מדני ניהול נמוכים בזכות הסכם מאורגן של ועד עובדים או הסכם שהמעסיק שלכם השיג.
הקבוצה השנייה היא כל אותם אנשים שחסכו לפנסיה שלהם בצורה לא מאורגנת אלא עצמאית. קבוצה זו בדרך כלל שילמה דמי ניהול גבוהים או מקסימלים בעיקר בזכות חוסר ידע או מעסיק שלא דאג להסדר טוב יותר.

קרנות פנסיה ברירת מחדל מאפשרות חופש בחירה לכל עובד ללא קשר אם הוא עצמאי או שכיר ולחסוך דרכן לפניסה תוך קבלת הטבות משמעותיות בדמי הניהול והטבות נוספות בהתאם לחברה שדרכה בחר את קרן פנסיית ברירת המחדל. ההחלטה בבחירה ובצטרפות לקרן פנסיית ברירת המחדל היא של העובד בלבד, המעסיק אינו יכול להחליט עבור העובד לאיזו קרן פנסיה לעבור ואינו יכול למנוע הצטרפות לקרן כזו או אחרת.

אילו חברות נותנות קרן פנסייה ברירת מחדל?

כל תהליך גיבוש הרפורמה בנושא הפניסה וכניסת פנסיה ברירת מחדל נתקל בקשיים רבים ובהתנגדות מגורמים רבים. חברות הביטוח, ארגוני מעסיקים ואפילו ההסתדרות התנגדו מאד לרפורמה וניסו להתנגד לשינוי.
לאחר התערבות בג"צ ביוני 2016 אושרה הרפורמה ויצא מכרז לבחירות חברות שינהלו את פנסיית הברירת מחדל. במכרז זה זכו 2 חברות – מיטב דש וחברת הלמן אלדובי.

רפורה זו מאפשרת חסכון משמעותי בדמי הניהול של כל אותם אנשים החוסכים באופן לא מאורגן. כמו כן, הרפורמה תרמה לצמצום הריכוזיות בענף והגבירה את התחרות בין חברות הביטוח שעכשיו מציעות תנאים טובים יותר ודמי ניהול נוחים יותר לקהל הלקוחות שלהם.

לסיכום:

כל אחד ואחת הרוצים לעבור לקרן פנסיה ברירת מחדל יכול לעשות זאת באחת מהחברות שנבחרו במכרז. שתי החברות מציעות הצטרפות דרך אתר האינטרנט שלהן או בעזרת נציג שירות לפי נוחות הלקוח.