מחשבון הלוואה למשכנתא

זוגות צעירים רבים אשר לוקחים משכנתא לרכישת דירה, אומרים לעצמם, שזה הרגע בו הם הפכו להיות אנשים מבוגרים, רציניים, זה הרגע בו הם התמסדו באמת. אומנם עוד קודם לכן הם הפכו לזוג נשוי, במקרים רבים הם הופכים עוד קודם לכן להורים לילדים, אך ברגע בו הם מחליטים לקחת הלוואה לרכישת דירה, משנה אצלם במובן מסוים את הפאזה.

הרי משכנתא זו לא הלוואה רגילה, לא מדובר בהלוואה של מאות או אלפי שקלים אשר תוך כמה שבועות אפשר להחזיר. מדובר בהלוואה של עשרות אלפי שקלים ולעיתים מאות אלפי שקלים, הלוואה שההחזר שלה נמדד בשנים, לעיתים אפילו בעשר או עשרים שנה, מדי חודש. אין ספק שההלוואה תשפיע על חשבון ההוצאות החודשי של בני הזוג, בטווח הקצר והארוך.

לכן, לפני שזוג צעיר מחליט לקחת משכנתא, הוא בוחן שיקולים וחישובים שונים, בין היתר באמצעות מחשבון הלוואה למשכנתא. הרעיון של מחשבון זה, הוא לבחון את יכולת ההחזר של הלוואה על ידי בני הזוג על פי פרמטרים שונים.

לפני שנציג מספר פרמטרים, על פיהם נכון לבדוק את החזר המשכנתא לאורך זמן, צריך לציין שהחישוב מתבצע על פי המשכורת הנוכחית, הערכה כללית עד כמה המשכורת תשתנה, חשבון ההוצאות, וכאן שינויים אחרים שאינם קשורים לבני הזוג (למשל ריביות). כשמשכללים את כל זה, יכולים להגיע לשאלה החשובה, האם ניתן ונכון לקחת משכנתא, או לא?

כיצד נשכלל האם לקחת משכנתא או לא?

כשאנחנו משתמשים במחשבון משכנתאות, כאמור, עלינו לקחת בחשבון מספר פרמטרים אשר יעזרו לנו לדעת, האם משתלם בזמן זה לקחת את המשכנתא או לא.

משכורת – עלינו לבחון מה המשכורת שלנו, כמה מתוכה נוכל להעביר לתשלום המשכנתא, כמה אנחנו גמישים ביכולת שלנו לממש חלק מהמשכורת לצרכים יומיומיים וכמה להחזר המשכנתא.

מסלול המשכנתא – יש לנו את היכולת, דרך המסלול המשכנתא אותו אנחנו בוחרים, לדעת מה יהיה גובה הריביות אותן נשלם. על פי זה נוכל לקבוע, האם נוכל לעמוד במסלול או לא.

מגמות שוק – אנחנו יכולים לבחון מגמות שונות בשוק בשביל להחליט האם יש צפי שהריביות יעלו או יירדו, האם משתלם לנו לחכות עם נטילת המשכנתא או לא.

ערך הנכס – אנחנו יכולים לבחון את הכדאיות של נטילת משכנתא על פי ערך הנכס הנוכחי ומה הצפי שיהיה ערכו בעתיד.

מצב משפחתי – אם יש לנו ילדים קטנים, אנחנו יכולים להעריך, מה יהיה גובה ההוצאה כעת ומה יהיה גובה ההוצאה בשלבים מתקדמים יותר. זה קשור גם לשאלה כמה ילדים יש לנו והאם אנחנו צופים שיהיו לנו עוד ילדים.