איך לצאת מהחג בלי להכנס למינוס?

תקופת החגים היא גם תקופת החגיגה על העו"ש: ארוחות, מתנות, חופשות וכל ההוצאות הנלוות אליהן. איך אפשר לעבור את החג בלי לצאת בשם, בעין ובמינוס? ריכזנו עבורכם כמה טיפים

מאת: שלי טל

פסח היא תקופה מאתגרת בכל הקשור לכלכלת הבית – משפחה ישראלית ממוצעת תוציא 2400 ₪ לקראת חג הפסח. מרבית הסכום ילך לכיסוי הוצאות מזון לארוחות החג למשפחה המורחבת, מתנות למארחים, לילדים (ולא לשכוח את האפיקומן) ותעסוקה לזאטוטים שגם הם בחופש. חלק נכבד נוסף מהסכום מהווה לרוב עלויות טיולים ונסיעות לחו"ל, כי כשהאביב כבר כאן מי יכול לסרב לטיול או גיחה קצרה מחוץ לגבולות ישראל? אכן, חלק מההוצאות הצפויות הן כמעט בלתי נמנעות, אולם ישנן דרכים בהם ניתן לחסוך, אפילו בתקופה זו של השנה במעט מאמץ ומעט תכנון מראש.

לתכנן מראש את התקציב

בדקו והחליטו מה הסכום שאתם יכולים להקציב לעצמכם ולצדו ערכו רשימה של ההוצאות הצפויות לכם. כל פעם שאתם מרגישים שיש מתנה שתרצו לקנות בדקו האם עדיין תעמדו בתקציב לאחר קנייתה. גם אם בסופו של דבר תחליטו לקנות את המתנה המעט יותר יקרה, המשמעות של לעצור לרגע ולשקול את הדברים מול מה שצפיתם ומה אתם יודעים שביכולתכם להוציא – משמעותה שתוותרו על דברים שאינם הכרחיים כמו המתנה על הדרך שלא תכננתם או רכישה אימפולסיבית שמחירה חורג בהרבה ממה שתכננתם להוציא. עם רשימה מול העיניים – קשה יותר להיסחף.

נסיעות לחו"ל – למצוא טיסות זולות

אחד מסעיפי ההוצאות היותר משמעותיים בחג היא ההוצאה על נסיעה משפחתית לחו"ל. ההוצאה הניכרת ביותר בנסיעה לחו"ל היא כרטיס הטיסה. עם זאת, כיום ניתן להשתמש בשירותי מנועי חיפוש לכרטיסי טיסה הזמינים דרך האינטרנט במטרה לאתר כרטיסים מוזלים. ישנם ימים בהם כרטיסי הטיסה יהיו יקרים יותר, וימים בהם מחירי הכרטיס יהיו נמוכים בהרבה, כיוון שהביקוש לימים אלו הוא נמוך יותר. אם הדברים באים בחשבון בדקו כמה יעלו לכם הכרטיסים לא רק יום לאחר הסדר אלא גם יום לפני הסדר או ביום הסדר עצמו. יש סיכוי שהשינוי הזה יגרור חסכון של מאות שקלים לבדו.

לא על הטיסה לבדה – שהיה בחו"ל

הוצאות חו"ל מתבטאות בטיסות אך גם במקום הלינה הנבחר. מלונות תמיד היו האופציה הנחמדה והקלאסית אבל לעתים קרובות מדובר באופציה יקרה יחסית. היום ישנן אופציות נוספות זולות בהרבה שמאפשרות לינה בחו"ל בעלות נמוכה בהרבה. גם אם אין חברים ומשפחה במקום אליו אתם נוסעים, תמיד ישנן אופציות של החלפת דירות או השכרת דירות אירוח, שיכולים לחסוך לכם עד 20% מהוצאות הלינה.

לא להחליף כספים מראש

כל החלפת כספים משמעותה איבוד חלק מהסכום לטובת עמלות ושערי מטבע שיכולים להיות לא טובים במיוחד. כיום, כאשר כרטיסי אשראי מתקבלים ברב המקומות אין סיבה להחליף סכום משמעותי מראש. עדיף לצאת עם מעט כסף מקומי שיספיק לנסיעות ואולי לטיפים ואת היתר לשלם באמצעות אשראי או להוציא רק את הסכום הדרוש במשיכה מכספומט בחו"ל.

זהירות מבצעים

תקופת החגים מצוינת לא רק עבור הקונים – אלא גם ובעיקר עבור המוכרים. עודפי מבצעים עלול לבלבל ולקרוץ, ולגרום לקנייה עודפת, לאו דווקא במחירים זולים במיוחד. לפני שאתם מתפתים לקנות במבצע 9+1 חינם, עצרו וחשבו האם אתם באמת זקוקים ל-11 פריטים. בנוסף שימו לב כי למעשה מדובר בסופו של דבר רק ב-10% הנחה, וגם רק אם תקנו 10. נשמע קצת פחות משתלם פתאום. גם אם האינסטינקט הצרכני אומר לכם לעצור ליד שלטי מבצעים פתייניים, חשבו מה מחירי הפריטים שנמכרים כפי שהכרתם לפני החג ונסו לוודא כי ההנחה היא לא על המחיר הגבוה שנקבע לצורך המבצע והוא לעולם לא נמכר בו באמת.

מתנות ותיאום ציפיות

דרך נפלאה לחסוך בהוצאות טמונה בהחלטה לעבוד בשיתוף פעולה ותיאום ציפיות, במקום התחרות הקבועה של מי מביא את המתנה המרשימה ביותר. אפשר להחליט שמביאים מתנות רק לילדים, לדוגמה. אם מגיעים להתארח אצל המשפחה, מתנה מתוצרת עצמית יכולה להיות גם זולה וגם מרגשת יותר: תמונה משפחתית, ציור של הילדים, או אפילו קופסה מקושטת בעבודת יד ממולאת במעדנים בהכנה ביתית וכשרה כמו ריבה, חמוצים או עוגיות. גם עם הילדים כדאי שיהיה תיאום ציפיות לפני החג – אפיקומן הוא לא עניין של מה בכך אם הצפייה היא לזוג אופניים חשמליות חדש תמורת חצי מצה. אפשר להציע אופציות שעומדות בתקציב ולתת לילדים לבחור מתוכן, למשל.

והסדר עצמו

שירה של טליה גלזר, הנקרא "והיא שעמדה", מספר על עקרת בית שניקתה ובישלה והגישה והכינה הכל לקראת הסדר וכשהגיע הסדר עצמו הייתה כל כך עייפה עד שנרדמה. הבית השני של אותו השיר מדבר על צאתה לחירות של אותה עקרת בית כאשר היא משכילה להאציל סמכויות על יתר בני הבית ואף על האורחים. להכין סדר זה הרבה עבודה לצד הוצאה לא קטנה. ניתן בהחלט לחסוך הן בעבודה והן בהוצאות על ידי חלוקת המטלות בין האורחים, כך שגם הם יכינו חלק מהמנות או ידאגו להביא את היינות.

חגים זו הוצאה אבל ניתן בהחלט לצמצם עלויות על ידי תכנון מראש, חלוקת מטלות ובדיקת אפשרויות חדשות ושונות לעשות את אותם הדברים – אבל אחרת. אם גם יושבים אחרי הפסח ומפיקים לקחים לשנה הבאה (למשל לחסוך מראש להוצאות הצפויות) מבטיחים שלא רק השנה נשאר בפלוס, אלא גם בשנה הבאה נצליח לחצות את הנילוס בלי לטבוע.