מה לא להגיד בדיון שכר

עברתם את כל השלבים בקבלה לעבודה חדשה והגיע שלב דיון השכר. כאן קל ליפול! הגיעו מוכנים לפגישה ואל תגידו את הדברים שיעזרו למעסיק לשלם לכם פחות.

בעולם מושלם לא היה צורך בדיון שכר, שהוא ללא ספק החלק הכי פחות נעים בתהליך קבלה לעבודה. בעולם מושלם גורם חיצוני בלתי תלוי היה מעריך כמה אתם שווים, משקלל את הנתון עם יכולותיה של החברה ועם דרישות התפקיד, וקובע סכום. אבל העולם אינו מושלם ואם הכול עובד כמו שצריך, מגיע החלק ההוא בראיון שבו אתם נשאלים מהי דרישת השכר שלכם. אתם נאלמים – ייתכן שמדובר במשרת חלומותיכם אבל במשכורת מגוחכת.

איימי לוין-אפשטיין מ-CBS Money Watch מזכירה שלמזלנו אין צורך בתואר בניהול משא ומתן על מנת לקיים דיון שכר מוצלח, צריך רק להימנע מכמה התבטאויות שהן בגדר ירייה עצמית ברגל. היא מונה שלוש אמירות שסביר שיחריבו כל סיכוי שתקבלו את השכר שאתם חושבים שמגיע לכם.

 "כמה משלמים בדרך כלל על המשרה הזאת?"

אם שאלו אתכם "מהן דרישות השכר שלך?" ועניתם בשאלה "כמה משלמים בדרך כלל על המשרה הזאת?", יש סיכוי סביר שהמעסיקים יקטינו את הצעתם עוד לפני שהיא צוינה. באותה המידה שאתם יכולים לפברק מספר כאשר שואלים אתכם כמה אתם מרוויחים נכון לעכשיו, מעסיקיכם העתידיים הפוטנציאליים יכולים לכופף את המספרים לטובתם כאשר הם דנים איתכם על גובה המשכורת הסטנדרטית. שאלה כזאת עלולה גם לעורר את הרושם שאתם עצלנים כי לא ביצעתם תחקיר מתאים. את המספרים אפשר למצוא על ידי חיפוש "טבלאות שכר" באינטרנט וגם על ידי ברורים אצל חברים וקולגות מהתחום שאליו את שייכים.

"כן, זה נשמע טוב."

יש סיבה לכך שלדיון שכר קוראים "דיון". הסכום הראשוני שמציין המועמד הוא רק נקודת פתיחה. חשוב לזכור זאת גם אם המספר נשמע עלוב וגם אם הוא נשמע הוגן. התכוננו מראש לציין בדיון דוגמאות לכישוריכם וליכולותיכם שתומכים בדרישת השכר שבו אתם מעוניינים. אם הגעתם לשלב של דיון שכר, זה אומר שהמעסיק מעוניין בכם, אז תזכירו לו למה הוא רוצה אתכם בחברה וייתכן שהוא יהיה מוכן להשקיע מאמץ בצורה של תוספת שכר כדי להוסיף אתכם לשורותיו.

"… אבל אני גמיש בעניין הזה."

המשפט הזה סותר בעצם מהותו את המספר שבו נקבתם לפני שנאמר. אל תעשו את העבודה של המעסיק ואל תגידו במקומו משפטים כמו "אני מוכן לקבל פחות, אם מה שרציתי אינו במסגרת התקציב שלך." החליטו מראש מה אתם רוצים ומהו הקו התחתון מבחינתכם. אם המעסיק אינו מתקרב אליו, שאלו על בונוסים או אופציות. הרעיון הוא להתכונן, לעשות תחקיר ולהגיע לראיון עם מספיק ביטחון עצמי כדי לדרוש את המגיע לכם.

טיפים ומידע נוסף בתחום משאבי אנוש, שכר וכו', תמצאו באתר "עולם משאבי האנוש".