חיים טולדנו

לכאורה ההחלטה של דונלד טראמפ לבטל את הסכם הסחר הטרנס פסיפי היא לא בדיוק החדשות המעניינות ביותר עבור רובנו. מן הסתם עבור רוב הישראלים ההסכמים בין ארה"ב לאוסטרליה, ניו זילנד, קנדה, מקסיקו ומדינות נוספות נשמעים כמו סינית – אבל המציאות היא שה-TPP, כפי שנקרא אותו הסכם שעמד במוקד מערכת הבחירות האחרונה לנשיאות ארה"ב, משפיע במידה משמעותית גם על שוק ההון הישראלי ובכלל על שוקי ההון בעולם כך שכדאי להבין במה מדובר, ובפרט מומלץ להקשיב לעצותיו של חיים טודלנו, אחד המומחים המובילים להשקעות.

מדוע בוטל ה-TPP ואיך הדבר משפיע על שוק ההון בארץ?

בשנת 2015, עוד לפני שטראמפ הפך לנשיא ארה"ב וביטל את ה-TPP, ולמעשה עוד לפני שרוב הציבור בארה"ב הבין במה מדובר, חזה חיים טולדנו שההסכם לא ייכנס לפועל ובכל מקרה לא יאריך ימים.

ההסכם – שמטרתו הייתה יצירת גוש רב עוצמה שבו חברות ארה"ב, קנדה, מקסיקו, אוסטרליה, ניו זילנד, ויאטנאם, סינגפור ועוד מדינות – ספג ביקורת נוקבת דווקא בגלל שהוא נשמר בחשאיות, שבאופן טבעי עוררה חשדות כבדים. כשחלקים ממנו הודלפו באתר ויקיליקס, התגברה הביקורת הציבורית – ומי שרכב עליה היה דונלד טראמפ, שבמהלך הקמפיין שלו לנשיאות ארה"ב התחייב לבטל את ההסכם ואכן עשה זאת.

התוצאה השלילית של ביטול הסכם הסחר הטרנס פסיפי היא אי ודאות גבוהה יחסית ששוררת כרגע בכל שוקי ההון ברחבי העולם, כשגם אם ייתכן שבעקבות ביטול ה-TPP תתחזק הכלכלה האמריקאית ויתווספו משרות רבות לשוק העבודה במדינה, עדיין אפקט אי הוודאות חזק יותר.

בנוסף עלולה לפרוץ מלחמת סחר בין ארה"ב לבין מדינות אחרות, ובעקבותיה עלולים המחירים בארה"ב לעלות ולהוביל למיתון – סיבה נוספת לאי הוודאות, שמחלחלת גם אל שוק ההון הישראלי.

מדוע חיים טולדנו ממליץ על זהירות מרבית?

במצב שכזה, כשאי הוודאות גבוהה, אך טבעי הוא לנקוט בזהירות מרבית, וזוהי גם ההמלצה של חיים טולדנו.

בפרט ממליץ טולדנו להיצמד לשקל הישראלי, שנחשב לבטוח למדי, ועוד המלצה חשובה היא להמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות הכלל-עולמיות, שכאמור משפיעות מאוד גם על המצב בישראל ועל אפשרויות ההשקעה של כולנו.