שירותי מחשוב ענן – ההיבטים שלא חשבתם עליהם!

השימוש בשירותי מחשוב ענן הולך ונעשה נפוץ בעולם. חברות רבות מספקות שירותי מחשוב ענן אך ההתקשרות מול החברות הללו יוצרת היבטים משפטיים וכלכליים מורכבים – מסוג הדברים שלא חושבים עליהם כאשר מעלים את הנושא של מחשוב ענן.

שירותי מחשוב ענן

שירותי מחשוב ענן מתחלקים ל-3 סוגים עיקריים: שירותי תוכנה ואחסון באתר של הספק; שירותי תשתית לאחסון ולגיבוי של מידע; ושירות שמספק פלטפורמה לפיתוח של תוכנות חדשות, ואחסון שלהן באתר הספק. שלוש האפשרויות האלה הן בעלות יתרונות רבים. מחשוב ענן חוסך בהוצאות על ציוד חומרה לעסק, אינו דורש ניהול ותחזוקה של מערכות המחשוב בעסק ומאפשר גישה נוחה למידע מכל מכשיר, תוך שמירה קפדנית על אבטחת המידע. עם זאת, למחשוב ענן יש גם חסרונות, כמו למשל התלות הכמעט מוחלטת שנוצרת בין העסק שעושה שימוש בשירות לבין ספק השירות, כך שהעבודה נעצרת לחלוטין אם ישנה תקלה ברשת או בשרתים של הספק. גם תחום אבטחת המידע ושמירת הפרטיות הם נושאים בעייתיים, הן מבחינה מעשית והן מבחינה משפטית. הבעיות הללו גדולות עוד יותר, משום שמחשוב ענן הוא תחום חדש יחסית. לכן כיום, חברות גדולות אשר משתמשות בשירותי ענן אינן משתמשות בהם באופן מלא, ושומרות את המידע הרגיש ביותר של החברה רק על גבי שרתים מקומיים.

מצבים משפטיים שכיחים

כיום, עדין אין רגולציה אשר מסדירה את ההתקשרות בין הספק של שירותי מחשוב ענן לבין הלקוחות אשר רוכשים את השירות – בשום מקום בעולם. עם זאת, לתוצאות ההתקשרות ישנה רגולציה מקיפה, בעיקר בנושאים של אבטחת מידע והגנה על הפרטיות. הצדדים כפופים במקרים אלה הן לרגולציה בארץ, והן לזו שקיימת במקום שבו נמצא הספק כמו גם השרת. בכל הנוגע לרגולציה בארץ, נושאים אלה יהיו כפופים לחוק להגנת הפרטיות, על כל סעיפיו וחלקיו. חשוב לציין, כי על ספק השירות לציין בפני הלקוח, בזמן ההתקשרות, אפשרות של התאמה לרגולציות בחוץ לארץ, בשל מיקום השרתים וכדומה. אם הספק לא עדכן בכך את הלקוח, הוא עלול להפר בכך הוראות דין מקומיות, וכן להפר את המחויבויות שלו לשמירת הסודיות אל מול הלקוחות שלו. חשוב לציין עוד, שאם במסגרת ההתקשרות נוצר צורך בהעברה של מידע המוגדר כ"מאגר מידע" לשרתים בחוץ לארץ, הספק מורשה להעביר אותם רק לשרתים שנמצאים במדינה שיש לה חוקים אשר מבטיחים הגנה על רמת האבטחה שקיימת בארץ. לגבי העברה למדינות אחרות, ישנן הגבלות חמורות בחוק. ישנם גופים חיצוניים אשר בודקים את אבטחת המידע בשירותים שונים של החברות אשר מציעות שירותי ענן.