כל המידע שצריך לדעת על מחזור משכנתא

המטרה של מחזור משכנתא היא לסייע לכם להתמודד עם עדכונים במשק או בכלכלת הבית. את השינויים אפשר לבצע בעזרת פרמטרים שונים וחשוב להכיר אותם לפני שמתחייבים להלוואה חדשה. הנה כל הפרטים

משכנתא היא הלוואה לטווח ארוך ומטבע הדברים לא תמיד ניתן לדעת מה יוליד יום בהקשר של עמידה בהתחייבויות. הדרך היחידה להתמודד עם שינויים במשק כמו ירידה בריבית הפריים, עלייה במדד המחירים לצרכן וכן הלאה היא לשקול מחזור של ההלוואה. כמו כן, המחזור מתאים למקרים שבהם חלים עדכונים בכלכלת הבית. עדכונים אלו יכולים לנבוע למשל מהעלאה או ירידה במשכורת, גידול בהוצאות בשל הצטרפות ילד ועוד.

נוטלי הלוואות יכולים להתאים את המשכנתא לצרכים החדשים שלהם. בצורה כזו הם ממחזרים את המשכנתא הקיימת ולוקחים משכנתא חדשה שמתאימה לנקודת הזמן הנוכחית. במסגרת המחזור הם מסלקים את המשכנתא הקיימת, ומבצעים שינויים שיכולים לבוא לידי ביטוי בפרמטרים מגוונים.

המחזור יכול להתמקד למשל בהרכב מסלולי ההלוואה. במסגרת המחזור ניתן להחליף את מסלול ההלוואה ולבחור מסלול חדש. המחזור גם מתבטא בשינוי של תנאי ההלוואה ובעיקר בריביות, במועד שינוי הריבית ובשיטת ההחזר. מעבר לכך, נוטלי הלוואות רשאים וצריכים לשקול מחזור של המשכנתא על בסיס שינוי של אורך תקופת ההלוואה. יש גם מקרים שבהם המחזור מיועד לשינוי גובה המשכנתא, להקטנתו או להגדלתו בהתאם למסגרת התקציב המעודכנת.

מה חשוב לעשות לפני שממחזרים משכנתא?

המחזור מחייב תכנון מוקדם כי הוא מורכב לא פחות מנטילת הלוואת משכנתא ראשונה. תכנון פיננסי מאפשר לבחון את כדאיות המחזור ולהשוות בין הצעות הבנקים. במסגרת התכנון הפיננסי כדאי לבדוק בראש ובראשונה את פרטי המשכנתא הקיימת ואת יתרת החוב, מסלולי ההלוואה, עמלות הפירעון המוקדם וכמות השנים שנותרו לתום ההתחייבות. בהמשך רצוי גם לקחת בחשבון את השינויים בפרמטרים הכלכליים, לרבות ריבית הפריים, עוגן מק"מ, שער הדולר או כל פקטור רלוונטי אחר.

חשוב להתאים את תמהיל המשכנתא החדשה לצרכים העדכניים ולא להתפתות לעסקאות שיכולות להיות אטרקטיביות בטווח הקצר בלבד. בנוסף, המחזור שלכם מושפע מהוראות הרגולציה של בנק ישראל. הוראות אלו קובעות מתי בכלל תוכלו לבצע את המחזור והאם תצטרכו לשאת בסנקציות מסוימות בתהליך רישום הביטחונות.

טיפים לתכנון משכנתא בצורה נכונה

גם מחזור וגם נטילת משכנתא ראשונה מחייבים אתכם בתכנון לטווח ארוך. יש לשמור על החזרים חודשיים שעומדים על עד שליש מההכנסה הפנויה, להקטין את אחוז המימון ככל האפשר ולקצר את תקופת המשכנתא במקום לפרוס את ההלוואה לשנים רבות.

לבסוף, כדאי כל הזמן לקחת בחשבון את הגבלת בנק ישראל ולעשות שימוש במחשבוני משכנתא ייעודיים. מחשבונים אלו זמינים עבורכם בחינם באתרי האינטרנט השונים והם מספקים אינדיקציה מצוינת לאטרקטיביות של מסלולי הלוואות מסוימים בהשוואה למסלולים אחרים.